Gå till innehåll

Limma om stag samt överrinning


xlnz

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har i dagsläget ett Lido 200 som varit igång ett par år som jag nu ska ersätta med ett annat akvarium. Jag har köpt ett akvarium som är lite större volymmässigt men som har större bottenyta, vilket jag saknat med Lidot.

 

Det nya akvariet har måtten ~100x60x45 lbh. Till detta skall jag bygga en bänk som täcks in med Ikea luckor, skåpet skall innehålla sump samt elektronik. Lido skåpet är trångt med sump, så detta skåp skall planeras bättre från början.

 

Nu till mina funderingar, som jag hoppas någon kan ge mig tips och råd med;

Nya karet har tre sidor som är 45cm höga, en långsida är lägre, cirka 41cm hög. Min tanke är att bygga en ctc överrinning som löper längs hela baksidan. Kan jag skära bort nuvarande glaslist i bakkant och istället räkna med att boxen jag limmar på baksidan, som en balkong, kan ersätta denna list som nu är limmad i övrekant?

 

Min andra fundering har att göra med genomföringar och rördragning. Detta blir mitt första akvarium med borrade hål och genomföringar, Lidot har en tunze överrinningsbox som jag inte vill använda längre. Jag har en glasborr som är ø35mm, denna borde väl passa till 25mm genomföringar om jag tittat rätt? Jag sökte pvc rör och genomföringar på aquapro2000.de och hittar skruv samt limvarianter? Vilket rekommenderas? Jag har tänkt mig tre hål, för att köra beananimals variant. Min förhoppning är ett tyst avrinningssystem. Eftersom jag är så osäker på vad jag faktiskt behöver för kopplingar och genomföringar så önskar jag lite hjälp.

 

Jag tror att jag behöver rördelarna på bilden som jag bifogar. Eller är det enklare att köpa slanganslutningar som limmas i genomföringen, för att sedan helt enkelt trä på slang med slangklämma?

 

Långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och hjälpa mig med mina funderingar.

 

/Jerry

 

 

IMG_2310.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...