Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Kimozabe

721-1199 liter
Drömtanken

352 inlägg i detta ämne

Postad (redigerade)

44 minuter sedan, Lasse sa:

Triton testar inte osmosvattnet. ta det lugnt med Al värdet - mitt har varierat mellan 16 mikrogram och 0 vid olika tester. Högst jag haft är 179 - i starten precis

Mitt Cu varierar mellan 12 och 0 mikrogram per liter

Jag kör bara triton. Vet inte om det är bäst men eftersom jag ser dessa tester som trend tester så är det viktigt för mig att använda samma testare eftersom metoderna skiljer sig lite.

MVH Lasse

Ok,

Håller helt med på att bara använda en men nyttjade Marinlab dels för att jag ville ha test på både nyblandat salt och osmos i ett bräde för en rimlig peng för att kunna utesluta Al/Cu. 

Och jo, triton kan testa ditt osmosvatten, jag mejlade dom och frågade och har själv fått gjort det. Du fyller bara röret med osmosvatten. Dyrt test men dom gör det :D 

Mvh

Kim

Redigerad av Kimozabe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde lite mätningar idag, tycker det ser rätt bra ut. 

I helgen bytade jag även ut mitt cuprisorb och la det i en nyinköpt ”strumpa”. 

Kommer även köra lite AL99 för att få ner Barium lite, ska sedan köra ett triton till för att se hur värdena ligger. 

Behöver jag få upp nitrat i förhållande till mitt fosfat?

Har nån röd/brun alg som växer på toppen på min revpelare, verkar som det blossar upp när ljuset går på. Jag kan borsta bort det med en tandborste men 2 dagar senare är det tillbaka, eller kan det vara sista stället som jag har kiselalger då snäckorna nästan aldrig är där och betar/stör?

B7AAE85F-7F73-4435-81BC-9A037C137E48.png.0b6cbe5c3a874ab9abd9c308ed86a6fb.png

Mvh

Kim

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu