Gå till innehåll

Anemoner och placering !!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

tjena!!!

har en lite fundering angående anemoner

köpt en jätte fin anemon av GustavF (tack för den grabben )

den jag funderar över är hur långtid tar den innan den hittar sin rätta plats ???

tar det dagar veckor ???

just nu sitter hälften av den mörk och hälften i ljuset ...

det är klart den lär väl sätta sig där man inte vill a den =P.....

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena!!!

har en lite fundering angående anemoner

köpt en jätte fin anemon av GustavF (tack för den grabben )

den jag funderar över är hur långtid tar den innan den hittar sin rätta plats ???

tar det dagar veckor ???

just nu sitter hälften av den mörk och hälften i ljuset ...

det är klart den lär väl sätta sig där man inte vill a den =P.....

mvh peter

Vad jag vet av mina erfarenhet så flyttar dom soig rätt ofta tills dom har hittat en plats där dom trivs. det kan tar veckor normalr 1-2 veckor tog iaf mina, sen kan det också beror på olika sorter vissa går fort vissa långsamt.

mvh lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter,

Skönt o höra att frakten verkar ha gått bra i alla fall. Den ursprungliga anemonen jag har har knappt flyttat sig alls från starten. De två klonerna vandrade dock runt en del nu strax innan jag sålde dem. Om din anemon inte rör sig på några dagar finns nog en god chans att den stannar där. Vid plötsliga förändringar eller annat de inte gillar kan de dock börja vandra igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej gustav!!!

joo frakten gick bra tyvärr så var fraggarna på Xeina döda men men huvudsaken anemonen levde .. joo tror det inte riktigt än satt sig där den vill bara för halva är framme i ljuset medans den andra halvan är lite i skugga .. för nog är det så att dom vill ha bra med ljus anemomnerna ???

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde faktiskt Xenian var det som hade störst överlevnadschans, men där ser man.

Mina ställde sig alla mitt under min 150W MH ganska högt upp, men akvariet där min anemon ursprungligen kommer ifrån så gick den under T8, så det kan säkert variera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JMina ställde sig alla mitt under min 150W MH ganska högt upp, men akvariet där min anemon ursprungligen kommer ifrån så gick den under T8, så det kan säkert variera.

Menar du att den valde att stå under ett rör, dvs den valde mellan MH och t8an eller menar du att det bara var T8or i karet?

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Japp, det har fungerat bra med 4x18Watt. Har haft anemonen i drygt 1år nu och det har totalt alltså blivit 6 stycken med Gustafs inräkade. Jag har även LPS under T8, inget att rekomndera kanske men det funkar om man har dom högt upp. Fördelen är låg temperatur och liten avdunstning. Jag fyller på ca 1liter i veckan.

Anemonen verkar vara mera känsliga för kraftig "direkt" cirkulation. Alltså framför utblåset på pumparna, vill hellre ha indirekta strömmar. Samt att man ska mata hyfsat regelbundet. Nu kör jag med räkor som jag droppar fishtamin på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAr läst att anemoner kan dela på sig om den in te trivs. Ungefär som en gran som håller på att dö och tillverkar miliontals kottaar för att sprida sina gener i en "sista suck" men om du haft den i ett år låter det ju inte som ett sånt fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...