Gå till innehåll

Iks


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Om man skaffar sig en Iks aquastar, tror ni deras PH sond passar i en kalkreaktor från aqua medic (Aqua Medic calciumreaktor,Standard thread PG 13,5 heter porten eller vad man skall kalla det), och i så fall kan man styra en magnetventil med den? sedan passar dimmningsdosan till Tumze streamer?

Mvh Daniel Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKS pH-sond har en diameter på 12mm. Hur sonden ska sitta i den reaktorn, om det tex är typ en kabelgenomföring i gummi där sonden ska sitta vet jag inte.

ph_sensor.jpg

Technical data:

Shaft: Black polysufone shaft

Shaft length: 120 mm

Shaft diameter: 12 mm

Diaphragm: Ceramic

pH-range: 0....14

Electrolyte:Gel

Temperature range: 0....80°C

Maintenance: Low-maintenance

Cable: 2 m low-interference, coaxial cable

Connection: BNC connector

Men passar den så kan du programmera den att styra en magnetventil Ja. Om du går till deras webbsida på www.iks-aqua.com/html/engl/aquastar_Bedien.htm så kan du ta hem hela manualen till AquaStar och se precis hur du kan programmera pH-kontrollen.

Vad det sen gäller styrningen så styr jag mina AquaCare pumpar med den dosan. Mina tidigare Tunze Turbelle gick också att styra och jag skulle bli mycket förvånad om inte streampumpen gick att styra.Men skriv o fråga Tunze för att vara säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderingar på att låta IKSén kontrollera en reaktor, men är det så att sonden MÅSTE sitta i reaktorn eller räcker det med att den är monterad i burken som vanligt?, skulle vilja att slippa ha två.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I reaktorn ska du med hjälp av CO2 hålla nere pH´t långt under burkens nivå. Co2 skall sedan vädras ur så att pH-värdet stiger igen innan vattnet släpps tillbaka till karet.Så ska du kontrollera och reglera pH´t i reaktorn så skall sonden sitta i den. I min AquaCarereaktor har jag automatisk pH-kontroll och jag slipper då detta. Men innan jag köpte den och tittade på olika reaktorer så tänkte jag också ha 2 sonder. Så med tanke på vad en pH-sond kostar (+ magnetventil mm) så titta på AquaCares turboreaktor med pH-kontroll. Det blir inte så himla mycket mer pengar och så får du topp-off-the-line (enl.min åsikt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH sonden er standard for alle sond. Den passer fint i en PG13.5

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>metcrue skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Om man skaffar sig en Iks aquastar, tror ni deras PH sond passar i en kalkreaktor från aqua medic (Aqua Medic calciumreaktor,Standard thread PG 13,5 heter porten eller vad man skall kalla det), och i så fall kan man styra en magnetventil med den? sedan passar dimmningsdosan till Tumze streamer?

Mvh Daniel Olsson

</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

__________________

Mvh

Kim Andersen

Akvariet , om mit eget akvariet samt tekniske nyheder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen Johannes. Nu é du ute å snurrar smiley2.gif

Det är ingen PH-styrning som du har i din kalkreaktor utan en doserings grej som pytsar ut lagom mycketCo2 i reaktorn. Antar att det på AquaCare har mätt å testat hur mycket det sjunker i reaktorn under den tid som den pyttsar i reaktorn. Sedan i din kammare 3 så sitter det en syresten som sedan vädrar ut överflödig CO2 och de vatten som skall åka ut åker till kammare 4. för att sedan åka vidare till akvariet med en Ph över 7

Visst Ph sonder är DYRA

Skall Ph.sonden sitta utanför så är det i utlopps vattnet på reaktorn som gäller. Sitter den i karet och Ph:t sjunkersmiley19.gifså är det hela redan försent...

Sitter den vid utloppet så kan det reglera Co2 tillförseln och på så sätt hindra att det åker ut för lågt vatten PH i karet.

AquaCares e bra som Johannes skriver, Stabil hela tiden...

Men skall man ha hela kittet så går den på säkert 8000:-

Deltec har en intressant Kalkreaktor tycker jag med.

Ang dimmer dosan för IKS så står det så här i TunzeStream manualen:

NO OTHER CONTROL UNITS.

Föresten så tror jag att Beldia skall sälja sin Kalkreaktor model AquaMedic

Lite från mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar, har en del att fundera över just nu, håller precis på att starta upp ett akvarium.

Fler frågor kommer säkert.

Ps Är det någon som skall sälja en kalkreaktor så är jag intresserad, gärna Aqua Medic. Ds

Mvh Daniel Olssson.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he, du har så klart rätt Wrangen, vad jag menade var att jag behöver ingen extrasond för att kolla pH i den reaktorn. Och även när jag vräker in mer CO2 så orkar den vädra ur det igen så länge som jag har tillräcklig lufttillförsel.

Priset låg väl snarare runt 4500 spänn + "doserings-pytsar-gejen" smiley2.gifhe he kunde inte låta bli... inkl. magnetventil 1500:- alltså 6000:-, sen tillkommer ju gasflaska o tryckreducering som man i och för sig behöver till alla oavsett modell.

Om man nu ska ha en "vanlig" reaktor, och ska hålla pH´t i den runt 5,7-6,3 (läst lite olika beroende på fabrikat)så måste man väl ändå mäta pH´t inne i reaktorn om man ska kunna kontrollera och reglera det, eller?? Utloppsvattnet brukar ju landa i akvariet via en liten dripp-dropp-burk (eller vad man ska kalla den)där Co2 skall vädras ut. Så hur man skall mäta utloppsvattnet vet jag inte, men jag har inte haft nån annan modell än den jag har så jag ska inte sticka ut hakan för mycket där. Visst var reaktorn dyr men jag tycker att det var värt det lilla extra för en så viktig enhet i systemet. O tittar man på vad jag lagt på mitt IKS-system så..

Ändrad av Johannes den 2003Augusti18 kl 07:11

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...