Gå till innehåll

Low Iron glas


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har erfarenhet av glastypen?

Citerar från www.globefish.nu, under rubriken saltvatten:

"Low Iron glas är det nya glaset för saltvatten.Det optimala, färglösa och optiska glaset. Akvarierna har en framsida med Low Iron glas och övrigt glas är floatglas."

Har någon sett om det är någon större skilnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tycker det är stor skilnad särskilt om man skall ha tjockare kvaliteer! Särskilt när man tittar in genom sidan så ser man nästan ingen grönfärgning! MEN detta glas är mycket dyrare än vanligt glas!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men man kanske behöver "bara" 1 alt 2 sidor i det materialet, så slutpriset kanske är ändå "inte så farligt".

OPS! Jag glömde visst att jag redan ligger ca 30% över budget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"LOW IRON GLAS" kallas tydligen oxå diamantglas men när jag bad om pris på det hos glasmästarn så sa han att hans leverantörer inte kände till något sådant glas, jag förklarade då egenskaperna hos glaset och han såg ännu mer frågande ut.

till slut tror jag han fattade vittsen med det och funderade på om det hette något annat i deras papper eller om det rentutav var sådant glas som sitter ovanför solfångare?

om någon vet om det finns hos grossisterna i sverige och vad det kallas så vore det bra.

eller måste det beställas från tyskland?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WoW är nog minsta man kan säga. WooooooW

Min tyska är väldigt elementär (snarare obefintlig) så en fråga:

"Frontscheibe aus 4 x 12 mm VSG Weissglas"

- Är det 4x 12 mm vitt-glas som är limmat tillsammans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall bygga ett eget kar och bygger in det i en vägg kan jag tänka mig att detta glas är ett vettigt alternativ.

Själv har jag ett 1200 liter inbyggt i väggen och om jag byggt det idag skulle det varit av betong med enbart frontsidan i glas.(troligtvis skulle det varit större med

)

Tänk vilka fina lösningar på avrinning och sump man kunde göra då genom att "bara" bygga en träform som man vill ha det. En massa belastningsproblem skulle försvinna.

*brainstormar bara lite*

Om någon hittar en länk där man ser skillnaden skulle det vara mycket intressant.

Ex samma belysning men olika glas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag har ett akvarium(B150*h60*d80) med Low Iron Glas i froten, det är ännu inte fyllt med vatten så jag har inte sett slutresultatet. Glaset är 12 mm tjockt och det man kan se, är att det är lite minder grönt och upplevs lite klarare. Det kostade mig ca. en tusenlapp till för LIG.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var nog inte så farligt dyrt, en person jag pratat med sa till mig att det gjorde 2000kr på ett akvarie på 600L (12mm), nu vet jag ju inte måtten på rutan men det var troligen ett ordinärt akvarium.

själv får jag ge 7000 för glasen till mitt akvarium på L:2000 B:800 H:700 i 12mm och då är fronten i weiss glas

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det var ett okey pris för det karet Peter!!

Själv köpte jag mitt 470 liters för 5500:- visseligen med bänk men nu ett år senare måste jag byta denna.

Fick svar ifrån Återförsäljaren (Simmontorp) att ställningen är ej gjord för Saltvatten så garantin för bänken gäller ej.

Så varningens ord köp ingen bänk till Akvariet AKWALUX.

Bänken har sjunkit i kanterna så nu synns det inget underlag som i övrigt är 1cm tjockt.

Håller på nu att bygga min bänk själv nu i Rostfritt 40x40 profiler..

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför gäller inte garantin salt vatten är det tyngre vatten????

Jag menar sten har man ju i sötvatten ochså tex mellanamrikanska ciklider ska väll ha ungefär samma mängd sten som salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...