Gå till innehåll

Organisk fosfat / fosfor och alger


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare läst en av Tom Barrs gamla trådar på Reefcentral (år 2004) om att makroalger kan använda sig av fosfatet i organisk form - till skillnad från växter i sötvatten som måste ha oorganisk fosfat, men jag har inte tänkt så mycket på det förrän nu. Idag gick dock budskapet fram... Jag letade lite löst på upptag av organiskt fosfat och fick det bekräftat det Barr skrev redan för ett par år sedan. Både makro(alger), phytoplankton och bakterier kan "käka" organiskt fosfat. Orkade inte leta ordentligt, utan skummade bara igenom följande länkar som bekräftar det ovansagda:

http://www.int-res.com/articles/meps/111/m111p265.pdf

http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590%28199203%2937%3A2%3C232%3AUODIAO%3E2.0.CO%3B2-A&size=SMALL&origin=JSTOR-reducePage

och min absoluta favorit http://www.biolbull.org/cgi/content/abstract/128/2/271 :

PHOSPHATASES OF MARINE ALGAE

EDWARD J. KUENZLER 1 and JAMES P. PERRAS 1

1 Woods Hole Oceanographic Institution, Woods, Hole, Massachusetts

1. Phosphate-repressible alkaline phosphatases were found in axenic cultures of marine algae, especially Chrysophyceae and Bacillariophyceae. Enzyme synthesis started when the algae became phosphorus-deficient and stoped if phosphate was restored to the medium.

2. Maximal enzyme activity was usually above pH 9, but significant activity was also present at ordinary sea water pH, approximately pH 8.

3. The phosphatases enabled algae to split glucose-6-phosphate; the phosphate was quickly assimilated but the glucose moiety remained in the medium. Algae took phosphorus from adenosine monophosphate and agr.gif-glycerophosphate at the same rate as from glucose-6-phosphate.

4. The phosphatases appear to be firmly bound near the cell surface. They may enable deficient algae to regenerate phosphate from soluble organic phosphorus compounds present in natural sea water.

Det jag tycker är intressant är att detta kan vara förklaringen till att makroalger klarar sig utmärkt i vatten som är fattig på oorganisk fosfor, men där det är förhållandevis mycket organiskt "skit".

Dessutom kan infot kanske vara intressant för de som kämpar mot pestalger. Jag vet inte vilken form av fosfor som våra tester mäter - organisk eller oorganisk fosfat? Mäter de oorganisk så kan man kanske ha omätbara nivåer fosfat, men samtidigt ha relativt mycket/tillräckligt organisk fosfat för (makro)algerna. Detta då utöver det faktum att mikroalgerna inte kan svältas ihjäl med kemiska removers avseende den oorganiska fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...