Gå till innehåll

Sump??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har ett akvarium jag ska bygga i hop. måt 1.70*80*75cm 15mm glas 24 i botten.ca950l i botten är det 2st hål i vart hörn på höger sida ca 5cm ststora finns även en glasskiva som ska sitta innan för till ytavringing.

ska dessa användas som sump eller?? har även kanske fåt tag i en Deltec 1060 vad jag har förståt ska denna stå i sumpen.

ska man ha 2st rör från akvariet som leder till sumpen sedan en pum som pumpar till back vattnet. hur stor sump behöver jag???Räker den skummaren till mitt kar. ska jag ha bio bollar om jag använder ytavrining

Jag är ny men försöker söka så mycket info som möjligt. är där någon som hade byggt anerlunda????smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda båda hålen till ytavrinning eller ett till ytavrinning och ett till retur. Det första är dock säkrare mot läckage. Biobollar tror jag inte det är alltför många på forumet som förespråkar. Sök på biobollar så hittar du debatten bakom. Jag skulle vilja säga att du skall ha så stor sump som möjligt. Wrang har postat en länk från reefforum om sumpar. Sök sumpar på forumet så hittar du länkarna. Där finns även en kalkylator där du kan beräkna hur mycket cirkulation du kan köra genom din ytavrinning. Om du kör med två rör så se till att ett rör kan svälja hela cirkulationen, då har du ett idiot säkert system.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen bygger man så stor som man själv vill men visst det är bra att ha en stor sump så man kan komplettera med andra saker i den vid ett senare skede...

Oftast så brukar la man bara ha den till tekniken o början med nu senare så lite mer olika teknik som man kan köra med.

Själv så kommer jag snart att byta upp min ställning till karet och då passar på att byta sump, till en större. Kommer med denna sump ha skummare, och så mycket levandesten jag får plats. detta för att fiskarna skall få mer simmutrymme i karet.

Kommer även att ha mina Mangroveskott i sumpen. Såå oppz stor sump med mycket grejor bliir detsmiley17.gifför mig.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste att man helst skulle ha så mycket "yta" som möjligt till avrinningen som sedan skulle vidare mot sumpen, och att man helst skall ha 2 anslutningar ner till sumpen och tillika den ena ska klara av att svälja allt. Vad jag nu undrade över var finns det någon formel för att räkna ut detta? Anta att man tex har 50cm läng sträcka som det rinner över. hur många l/h blir det?

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs mitt förra inlägg. Sök på sumpar så hittar du länkar till artiklar om sumpar på reef forum. Där någon stans finns en kalkylator som är i inch och i gallons. Sen är det bara att räkna om.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det roliga med att bygga sump är ju att det finns nästan inga regler utan man kan anpassa sig till vad man har för utrymme och vad man vill ha i den. Med nästan menar jag att man får inte glömma bort säkerheten. Om det är ett s.k underkar så ska du ha så pass mycket överkapacitet att den kan svälja det vatten som finns i överrinningen och rören vid ett ev stopp. Glöm heller inte att ha ett hål på returledningen strax under vattenytan så att häverten upphör ifall vattnet skulle börja sjunka i akvariet.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...