Gå till innehåll

Starta akvarium. Pumpar, sumpar mm?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har funderingar på att starta ett akvarium och har lite frågor om en del saker som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på.

1. Om jag använder mig utav en sump behöver jag isåfall ha en skummare? Eller kan man klara sig utan det.

2. Det vattnet som pumpas i retur til tanken, hur skall det pumpas ut.. kan man bara pumpa det godtyckligt ut, eller ska man rikta returvattnet mot glaset och använda det även som en cirkulation?

3. kan jag använda mig utav cirkulationpumpar som byggs in och inte använder sig utav några filter. utan bara skyfflar runt vattnet, Detta för att jag vill minimera synbara pumpar.

4. Levande sten, jag läste om hur man tillverkade egen levande sten. Kan man använda sig utan denna metod för att "lixom" bygga in pumpar och överrinningen till sumpen. Så att man kanske bara får ut en liten kylarslang som man har till svaravar mm för att rikta stårlarna? Dvs man tillverkar stenen direkt mot glasytorna och kanske gör den lite fastare för att den ska hänga kvar, tänkte även montera fast små horisontella glas som är lite vinklade uppåt för att möjliggöra detta.

Detta akvarium är tänkt att vara inbyggt. Och ha dimensionen

H70 B80 D70. Med endast fronten som insyn.

Tacksam för era funderingar mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 vad hade du tänkt att ha i sumpen?

2 det vattnet du pumpar ur sumpen ÄR cirkulation oavsett hur du riktar det

3 Mekaniska filter är bra men knappast nödvändiga. Om man tvättar dom för sällan så kan det leda till nitrat i vattnet

4 Jag har haft denna idén, men inte omsatt den i praktiken. Vad jag vet har ingen annan gjort det heller, men det borde funka. Kanske blir du den första.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Om du ska starta utan tidigare erfarenhet så ska du ha skummare, det gör allt mycket enklare.

2. Det beror på vilket fart det är på vattnet, men du kan skicka ut det vart du vill i akvariet sålänge det inte ställer till oreda eller stör djuren.

3. Du ska inte ha några filter som helst på din cirkulationspumpar, möjligtvis ett skydd som gör att djuren inte kan komma in i pumpen.

4. Visst går det, men det tar ett tag att göra levande sten, du kan även göra stenformationer av frigolit eller annan plast som sedan blir överväxt med kalkalger. Ett annat alternativ är att ta riktig LS och limma upp som döljer pumpar/ytavrinning, letar man kan man hitta olika formade stenar som kan funka, även Faxekalk-sten funkar.

Och så det viktigaste, läs allt du kan komma över, fråga om allt du har läst men inte förstår, sedan när du startar, ha tålamod, tålamod är nog den ensamt viktigaste ingrediensen för saltvattensakvaristik, förutom kunskap kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anngånde sumpen så hade jag tänkt mig att den skulle vara utformad enligt Dr. Jaubert's Metod, som man kan läsa om i en artikel här. Och sumpen kommer att byggas enligt en "vettig" princip. En annan fråga som dök upp var också om man ska ha sand eller inte i ett akvarium? LS hade jag tänkt att ha i rejäla mängder i karet. Sedan tänkte jag bygga in en nivåbrytare för att förhindra en överfyllning utav karet om tex avrinningen stoppas igen. Elfa katalogen har en hel del bra/billiga byggsater som kan säkerligen användas till mycket. Tack för era funderinga hitills. Jag suger all info som går att få, eftersom jag har förstått att info i början kan rädda en hel del i slutet. Ursäkta att detta börjar likna en ny roman smiley2.gif

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden i själva akvariet skulle jag vilja säga är en estetisk fråga, skulle jag ha en DSB (Deep Sand Bed) t.ex skulle jag inte lägga den i huvudkaret iom risken för grävande djur och pumparnas strömmar virvlar runt sanden.

En DSB i sumpen däremot kan vara en ide, då går den att koppla bort om nått går snett.

Jag själv har lite 2-3 mm korallkross på botten bara för att det ska se snyggt ut, kanske 1 cm djupt. Men även detta har en tendens att blåsa in bakom revet med tiden och resultatet blir en bar botten fram och sand vid bakrutan, där man inte vill ha den.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...