Gå till innehåll

Problem med "by-pass" på Durso Standpipe


Christer T

Rekommenderade inlägg

Sedan en tid så kör jag min skummare med by-pass från ytavrinning med Durso Standpipe. Vad jag märkt är att ibland när jag stänger av returen så "orkar" inte Durson dra igång igen vid start av returpumpen. Vattenytan stiger alldeles för högt. Detta händer bara när jag kör vattnet genom skummaren och inte när jag kör vattnet rakt ner i sumpen. Jag försöker ställa den så att ungefär 2/3 går genom skummaren och 1/3 rätt ner i sumpen.

Är det någon som varit med om liknande problem och har en lösning eller idé till lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har löst det så här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=159748&postcount=121

Ett extra rör som det 'svämmar' över till när returpumpen startas efter strömavbrott mm.

Dvs vatten-nivån stiger över den nivå som normalt Durson ligger på, och rinner då ner i det extra röret och Durson kommer igång snabbare. Fungerar även som en 'försäkring' om det skulle bli stopp i Durson av ngn anledning vilket hänt mig tidigare.

Notera att extra röret går direkt till sista facket i sumpen med returpumpen, förhindrar även att nivåvakten kör i för mkt vatten vid problem med få igång Durson.

Kan nämans att jag har "by-pass" på min Durso med till ett uv-c, samt kranar på både Durson innan "by-pass" och innan mitt uv-c. allt för kunna finjustera.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma problem med min durso, trots att den går rakt ner i sumpen.. den har jäkligt svårt att dra igång av sig själv.

Om du har utloppet på durson nära botten på sumpen så skulle det kunna vara svaret på ditt problem. När jag körde durso direkt till sumpen så hade jag en slang utanpå pvc-röret så jag kunde reglera upp och ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har utloppet på durson nära botten på sumpen så skulle det kunna vara svaret på ditt problem. När jag körde durso direkt till sumpen så hade jag en slang utanpå pvc-röret så jag kunde reglera upp och ner.

Ja utloppet sitter nära botten på sumpen, ska testa att kapa röret en bit.

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...