Gå till innehåll

Bottenmaterial


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag behöver stor hjälp i en fråga om botten material! Jag har 20kg korall grus i mitt kar på 220l. är det för mycket grus i? en kompis sa att man högst skulle ha 1 cm eller ha jätte fin sand. När jag startade karet så frågade jag därjag köpte gruset och där sa de att det var samma som sötvatten att man får nyttiga bakterier när man har ett tjockt bottenmaterial. Har jag gjort bort mig?????smiley5.gifom jag har gjort det kan jag plocka ur grus så det bara blir 1cm tjockt?

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja antingen går man den vägen då man har så lite grus som möjligt och slamsuger det regelbundet för att få ut smutsen i det eller så går man den vägen där man har väldigt tjockt lager med väldigt finkornig sand, den metoden kallas för DSB sök runt här på forumet för mer info.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara lägga till att anledningen till att man inte kanske vill ha ett tjockt lager av grovkornigt grus är att detta inte är så bra för de organismer man vill ha där, utan tenderar snarare att bli en uppsamlare av detrius och slutligen en potentiell anledning till krash.

Med finkornig sand har man lättare att skapa den aneroba miljö där en nedbrytning sker som är fördelaktig, och för att denna miljö skall uppkomma så behövs finkorniga sanden av 2 anledningar.

1. Organismerna har en sådan storlek så de kan lätt röra sig i mindre sand, och att organismerna tycker illa om "stora vassa klippblock".

2. Stor kross kan innebära för stor vattengenomströmning, detta ger inte den syrefattiga miljö som krävs för nedbrytningens slutskede.

Ungefär dessa saker man ska ha i bakhuvudet när man funderar igenom hur man vill göra, och mitt tips skulle vara att flytta en eventuell DSB (Deep Sand Bed) av fin sand till en sump, där man har bättre kontroll över den, och bara ha ett tunt lager grövre grus i akvariet för estetiska ändamål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tyvärr så har jag ingen sump men jag har grävt ur lite grus så jag har ca 1 cm i tanken nu. Och nu får det visa sig om det går eller intesmiley5.gif

Nästa akvarium så ska jag ha allt roligt på tex sump och ytavrinning och det ska vara fyrkantigt med ytavrinning mot väggen då får jag tre sidor att titta i smiley20.gif, men men nu får det gå med detta ett tag tills det ramlar in mycket slantarsmiley1.gif

Tack för bra och snabb hjälp

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...