Gå till innehåll

Åsikter om Deltec MCE300?


maca

Rekommenderade inlägg

Tjabba,

Jag går i tankarna på att skaffa mig en kub (55x55x55=166l) och tanken är att köra

utan sump. Har tittat lite på MCE300 skummaren, är det någon som kör med den och

kan ge ett omdömme hur den lirar efter några månader i bruk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Jag är nöjd med min MCE 300 fungerade direkt, koppen bli verkligen skitig samt behållaren när man kör skummaren, är nästintill ljudlöst enda nackdel tycker jag är att den är svårt att rengöra att det behövs ofta skumma upp mycket skit jag har också ett kub akvarium. Rekommenderas MVH Ben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack, kanske blir en sådan. Hur offta behöver du rengöra/tömma koppen? Så att man vet när man åker på semester och akvarievakten skall sköta det hela. Går i valet och kvalet om jag skall satsa på att köra utan sump eller om jag skall borra i alla fall :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Ungefär en gång i veckan den samla på skit fört den går att vänta länge men skummaren kan bli riktigt skitigt då som sagt den är tycker jag ett bra skummare till ett bra pris. Själva koppen få man rengöra 2-3 gånger i veckan bli mycket skit på utsidan av koppen, sitter lite hårt ,när man lyfter upp den få man vara försiktigt att inte hela plast behållare inuti lösnar koppen sitter löst ovanpå behållaren. Annars är den lätt att ställa in och skumma direkt fick bra skum i min efter 3-4 timmar. MVH Ben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ej kollat in MC300, men går säkert enkelt bygga om så skitet i skummaren rinner över i extern behållare så man då slipper man tömma skummar koppen så ofta. Även rengörningen kan man göra till viss del när den sitter fast, jag häller kokande vatten i skummarkoppen som då sköljs ner i externa behållaren. (Slipper då ta av koppen och rengöra lika ofta)

exempel på hur jag gjorde med MC500:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=145291&postcount=93

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack! Får kolla med Triton om dom har den hemma, så att man kan åka dit och klämma lite på den :-) Sedan får jag nog fundera på att modda den enligt Henriks

variant, så att man inte behöver tömma den lika offta.

Blev en ny kub idag, visserligen bara 50x50x50 = 125l . Får inte riktigt platts med mitt nuvarande 300l så det blir till att byta ner sig. Har köpt ett Ikea bänkskåp som skall förstärkas med reglar ikväll.. resan har börjat igen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...