ghosten Postat 4 juni 2007 Postat 4 juni 2007 har en liten fråga angående min skummare deltec mc500 jag köpte den begagnad och har bytt axeln och bussningarna iden men tycker att den låter mycket fortfarande man kan inte sitta i rummet utan att man skall bli trött i huvet på brummandet.är det en inkörnings period på skummaren när den stått stilla ett tag innan jag köpte den. har ni några tips hur man kan få ner bullret.pumpen är tyst i karet men när denär i skummaren så låter det det måste vara en massa resonans ljud kan det hjälpa att typ isolera den med något matrial så den sitter fast mot väggarna och kan inte röra sig. Citera
a.nilson Postat 4 juni 2007 Postat 4 juni 2007 har hört att man kan montera nån gummipackning under pumpen så ska det bli tystare. om det stämmer vågar ja inte garantera Citera
Scooby_doo Postat 4 juni 2007 Postat 4 juni 2007 har mc500, blir lätt resonans. jag har lite skumgummimatta (typ 2mm tjock) runt pumpen (under och ovanpå så den ej ligger direkt mot plasten och vibrerar.prova med att starta om pumpen ett par gånger då detta kan ge olika resutlat gällande ljudet med.~Henrik Citera
ghosten Postat 4 juni 2007 Författare Postat 4 juni 2007 har nu isolerat pumpen och det funkar bra NÄR det inte är någon luft till pumpen men när jag sätter på luften så ökar ljud volymen väldigt mycket finns något sätt som man kan göra för att få väck detta oljud med. Citera
Scooby_doo Postat 4 juni 2007 Postat 4 juni 2007 om det är ljud från insuget till luften, typ visslande/susande ljud kan du bygga egen ljudämpare och koppla på.annars ska det ej skilja så mkt i på ljud med eller utan luft (dock lite då det blir mera 'tomrum' med luft än bara vatten i skummaren)~Henrik Citera
ghosten Postat 4 juni 2007 Författare Postat 4 juni 2007 nej det blir en massa resonans ljud så fort jag kopplar in luften till pumpen Citera
Scooby_doo Postat 4 juni 2007 Postat 4 juni 2007 om du stänger kranen till luften lite, hjälper det? (jag kör ej helt öppet, har min på ca "kl 14".)~Henrik Citera
Scooby_doo Postat 4 juni 2007 Postat 4 juni 2007 en sak till att prova ifall skummaren börjar vibrera - prova ställa ngt under skummaren med (ngt dämpningsmaterial typ musmatta), eller om den hänger på kanten av akvariet/sumpen så lägg ngt mellan där.~Henrik Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.