Vitamin Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Finns det någon här som vet om det går det att bygga en egen SCWD??? Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Tror inte det är värt besväret, det är mycket "tekniskt junk" i den. Såg en delad SCWD i någon tråd på RC för en tid sen. Du kan ju köpa en för 550kr på AkvarieSystem..... (finns under länkar, svenska butiker) Citera
Vitamin Postat 2 juni 2004 Författare Postat 2 juni 2004 Jo, jag har sett att "AkvarieSystem" har dom, jag köper alla minPVC-rör där, väldans bra kille som håller i den butiken. Jag ser detlite som en utmaning att få bygga den, men jag har ingen sprängskiss påden. Får väl leta efter tråden du hittade på RC... Citera
zippo Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 jag kastar in en fråga ang scwd om det är okey , vad är det förmått på in & ut gående anslutningar ? har inte hittat det någonstanns även jag pillar ihop en closed-loop . Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Tror det var 25mm på både in och ut, har för mig att Uffe sa det... Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Vitamin sök på typ broken SCWD eller broken SQUID, tror det var under DIY jag såg den..... Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Vitamin- Här är den: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =232180&highlight=scwd+broken Citera
Vitamin Postat 2 juni 2004 Författare Postat 2 juni 2004 Tack Robban, du är en klippa!Men jag undrar om jag någonsin kan bygga en sådan??? Jaja, man får väl jobba lite på det... Citera
Vitamin Postat 2 juni 2004 Författare Postat 2 juni 2004 Det är ju rätt coolt att ha en pryl till sitt akvarium som innehåller en "växellåda" Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Hade samma tanke som dej....men insåg att detta var nog att "ta sig vatten över huvudet" ....... Citera
zippo Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 men efter att ha läst hela tråden på RC börjar jag bli skeptisk till hur länge dom igentligen håller Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Ja det är ju inga "evighetsmaskiner" och ju högre flöde du har ju snabbare "växlar" den ju. Så ett inte alltför högt flöde är nog att rekomendera om prylarna ska hålla nån längre tid. Citera
zippo Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 jo problemet är ju tydligen vid start dom rekomenderar ju ett filter "så inget skit kommer in" sedan att man har en kran mellan pump & scwd" som är halvstängd vid start ? men tex vid strömavbrott vem stänger/öppnar kranen då.. ja ja man kommer ju iaf att inhandla en så man får la se.smart grej iaf Citera
Vitamin Postat 2 juni 2004 Författare Postat 2 juni 2004 Det måste gå att bygga någon med en sorts "flapp" som med en propellerändrar riktning efter ett visst antal sekunder. Man måste nog baratänka om lite..*kliar mig i huvudet* . Citera
zippo Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 he he samma här kikar just på en "gardena Automatisk vattenfördelare " med 6 kanaler men då måste man ha en liten dator okså www.gardena.se artnr :1198 Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Har tänkt lite på en "Reef Rat" lösning som oscilerar, är förhållande vis lätt att konstruerar... Citera
Vitamin Postat 2 juni 2004 Författare Postat 2 juni 2004 Hittade en här!http://pages.infinit.net/lambertv/pages/index.htm Citera
Vitamin Postat 2 juni 2004 Författare Postat 2 juni 2004 Jag satt också på Gardenas hemsida igår, dom har ganska många coolaprylar. Jag undrar om det går att använda deras dammpumpar tillsaltvatten. Det är ju ett extremt "ös" i dom. Dom har också bramunstycken som utblås. Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Frågan är väl bara om deras grejor (Gardenas)innehåller metall eller inte...annars finns det mycket "smutta" grejor där. Har även kollat på Sea Swirl varianterna kostar inte så rysligt mycket heller.. Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Motor till en Reef Rat konstuktion finns ju på Classe i sjön, resten är ju inga problem att anskaffa...Hmmm får nog klura lite på en sån lösning. Citera
zippo Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 det är ju dom smutta lösningarna vi är ute efter .jo motorn finns ju som sagt påclasse & sedan funderar jag på om jag kanske kunde andvända mig av min avlagdaTKP pump alltså bottenplatta & hus finns ju ett färdigt hål ,fäste mmmm det kan kanske bli bra ! Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Precis Precis, nu börjar sakerna klarna lite...Hmmm tillbaka till ritbordet Citera
Vitamin Postat 2 juni 2004 Författare Postat 2 juni 2004 Jag sitter & ritar allt vad jag orkar. Nu sitter jag på treritningar, men tyvärr är nog ingen av dom till någon större nytta.Detta är en väldigt svår nöt att knäcka! Med en motor kan man ju fixadet mesta, men att få vågor att bli naturliga utan elektronik är juinta så lätt... Citera
Guest Granlund Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Skulle vara en Carlson Surge Device kanske, problemet med denna är ju alla dessa j***la luftbubblor som man får på köpet. Paddel varianten är ju oxå ganska smutt.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.