Gå till innehåll

Vattenkvalite


Thessan

Rekommenderade inlägg

Min son har ett 90l sötvattensakvarium som varit igång ca 1 år, när jag startade upp eländet åt honom så slängde jag i 1 dl vanligt salt utan jod (vit burk m blått lock) Han har lite växter och ett gäng fiskar - blandad kompott, 1 gång i månaden byter jag kanske 10% vatten och tillsätter en släng salt, gör rent filtret, inget mer. 1 gång per vecka ersätter jag dunstat vatten med färskvatten kanske 3-4 liter. det han har förutom filter är en syrepump.

Jag har aldrig under detta året behövt ta bort alger på rutan, jag har heller aldrig gjort en helrengöring utan det har bara fått vara förutom det jag skrev. Vattnet är klart och fint. Han matar ca 3 ggr/dag i små mängder, Nitrit/Nitrat är omätbart enl tester. fiskarna lever f-n och är feta som grisar.

Till saken hör att han har bara en liten vidrig mal som äter alger (ser ut som en skalbagge) som tur syns han aldrig.

Nu till min fråga: Kan det vara ett "bevis" på att vi har bra vatten i kranarna, jag har vänner i andra städer som har ett helsike med alger i sina sötkar fast de har en hel hop med malar och annat.

Däremot kan jag tycka att vattnet i kranen kan smaka järn, kan det påverka vattnet i akvariet positivt? (om det har en hög järnhalt)

Nu fnular jag bara men är lite nyfiken på andras tankar om detta eftersom jag bott på andra ställen och har fått skrapa alger mellan varven men inte här.

/ Thessan

Ps kanske ska tillägga, temp ligger runt 26 grader och belysningen är tänd mellan 10-22

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tror inte det har så enormt mycket att göra med vattenkvaliten, däremot så har det nog mer att göra med skötsel, filter, mängden växter samt fisk(balansen i burken).

Jag har ett kar som fungerar ungefär som ditt små vattenbyten sällan. Med endast lite miklande med karet så blir det klart stabilare än om du byter stora mängder vatten och sanerar hela burken.

Det såkallade städandet motverar själva syftet, dina vänner får ett "rent" helvete med dålig bakteriestam ingen balans och algväxt.

Saltet kan du spara till saltvattenskaret, att köra med det i sötvatten är lite av ett relik i skötselväg. Jag har fått bekanta att lägga av med endast possitiva följder, bättre färg på fiskar samt så har dom blivit piggare och lekt.

Dethär är dock lite fel forum att ställa frågan eller läs lite på zoopet.com så kan du hitta liknande burkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då förstår jag...

Jag köpte ett osmosfilter+silikat fastän jag har liknande omständigheter, min uppfattning är att saltvattenskar och söttvatten inte går helt att jämföra när det gäller respons på vatten.

Osmos/silikatfilter är inte så dyrt i sammanhanget och det hjälper ju verkligen med kiselalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet kan du spara till saltvattenskaret, att köra med det i sötvatten är lite av ett relik i skötselväg. Jag har fått bekanta att lägga av med endast possitiva följder, bättre färg på fiskar samt så har dom blivit piggare och lekt.

Det stämmer inte alls att det är "en relik". Under vissa förhållanden eller till vissa sötvattensfiskar är salt utmärkt för hälsan och välbefinnandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt öppen till en lite närmare förklaring till vilka fiskar och omständigheter du tänker på. Jag bör kanske dock tillägga att jag tycker att det är utmärkt med salt mot olika sjukdomar i sötvatten.

Ett akvarium som är välskött och har en balans mellan belastning filter och näringsförbrukning behöver man inte trixa med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt öppen till en lite närmare förklaring till vilka fiskar och omständigheter du tänker på. Jag bör kanske dock tillägga att jag tycker att det är utmärkt med salt mot olika sjukdomar i sötvatten.

Ett akvarium som är välskött och har en balans mellan belastning filter och näringsförbrukning behöver man inte trixa med.

Många afrikanska ciklider är vana vid vatten med mer salt i än det kranvattnet erbjuder och kan därför må bättre av när man saltar. Själv saltade jag åt mina lamprologus/altolamprologus/nigripinnis och ett antal malawiciklider och jag tycker dom mådde bättre av det än innan jag började. Många på ciklid.se med lång erfarenhet av sötvattenshobby saltar åt sina afrikanska ciklider (eller andra fiskar med samma behov) med stor framgång.

Sen att salt är bra mot sjuka och stressade fiskar vet du tydligen redan. Denna diskussion hör nog inte hemma på svg dock utan passar nog bättre på zpet och ciklid där det finns dussintals trådar i detta ämne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss fokusera på Tessan för du och jag kunde debatera ett tag ;-)

Tessan är du ute efter att köra helt utan osmos?

Det finns vissa problem som acumulering då du kommer att fylla på med sötvatten för det som avdunstar.

Då metaller inte avdunstar med vattnet så kommer tex. koppar halterna sakta att stiga.

Jag känner mig inte säker nog för att säga varken det ena eller det andra om ditt vatten skulle fungera, däremot så hittade jag en tråd som bör kunna hjälpa dig.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14919&highlight=wiking+osmos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken Nixon. Osmos blir det, vill inte riskera en massa tok. Jag har en annan dyyyyr hobby (mc) som ibland stjäl pengar från mitt lekkonto så tanken hade varit om man kunde starta utan osmos, men jag väntar hellre en månad på starten än börjar utan den. Och vad jag förstår så vet man ju heller inte vad som finns i mina rör till lgh.

Cougar: jag håller med dig ang saltet, jag har själv märkt att fiskarna inte mår lika bra när salthalten sjunker, märkte det vid ett vattenbyte och jag missade saltet så det får fortsätta med att tillsättas.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...