Gå till innehåll

Vattenflöde genom skummare


Rekommenderade inlägg

Hittade lite info om att en skummare helst inte bör omsätta mera skitigt vatten än motsvarande två gånger den totala vattenvolymen per dag. Infon ligger här, och jag citerar den intressanta delen:

1. Water Flow Rate Through the Skimmer:

For optimum skimming using a counter current design (or actually any other design for that matter), the water in your tank should not flow through the skimmer any more than two times per day. For venturi's, downdraft's, and beckett's, this requirement is almost a virtual impossibility as the pumps need to pump the huge amounts of water to yield a sufficient quantity of air to skim. This may seem strange and even shocking to many people as they are used to the "Tim Taylor" - type skimmers (more power! Oh Oh OH OH oh!) that push huge volumes of water through a skimmer every hour. Many people believe that to skim more effectively and efficiently, you have to increase the water flow through their skimmer as the air bubbles will contact the air bubbles more times per hour. This is NOT the case. The water running through the skimmer is not the limiting factor when it comes to nutrient export. It's the amount of AIR that contacts each "drop" of water that is the limiting factor to how much a skimmer pulls out of the water column. Some organics require up to 2 full minutes of contact time with air bubbles in a skimmer before they are removed via foam fractioning. Thus the need for a slow wate flow through the skimmer is crutial for proper design and function.

According to Escobal, the following chart should be used to determine the flow rate for water through the skimmer (assuming a 2x per day turnover rate):

skimme1.jpg

Find the net gallons of water contained in your system on the above chart on the X-Axis and follow that value vertically up the chart until you contact the green line. At that point, follow the line over to the left to the Y-axis. This is the flowrate that should flow through your skimmer for optimum skimming. This particular flow rate will run all of your tank water through the skimmer two times each day.

For example, let's say you have 100 gallons of water in your reeftank and you want to find out how many gallons per hour you should flow water through your counter current skimmer for optimum skimming. Find 100 gallons on the X-axis, follow the line on the chart vertically until you hit the green line. Now follow that over to the Y-axis to find out how much water should be run through your skimmer every hour. In this case it is 75 gph. Thus, for your counter current skimmer the tank water should not flow through the skimmer any faster or any slower than 75 gph. Pretty straight forward.

Using the above example for a moment, this should then raise another question: I'm flowing 75 gph through my skimmer. According to that, I should be running all of my tank water through the skimmer every 1.333 hours (100 gal/75 gal/hr) and not every 12 hours. Contrary to popular thought, this is not the case. Every time you run water through the skimmer, it dumps the water back into the tank of "unskimmed" water thereby diluting it. As water is continually pulled through the skimmer, it will then pull in "skimmed" and "unskimmed" water. As more "skimmed" water is pumped back into the tank, more and more already "skimmed" water will flow back through the skimmer. According to Escobal, the following equation is used to calculate when 99.99% of the water has flowed through the skimmer:

T = 9.2 (G/F)

Where T=time, G=total gallons of tank water, and F=flow rate (gph). The 9.2 is a purity coefficient that when used in this equation yields a 99.99% purity. For further explanation of this, please refer to Escobal's book.

Enligt grafen borde t ex ett system på 200 liter vatten ha en genomströmning av cirka 200 liter i timmen genom skummaren. På det sättet kommer (nästan) allt "orent" vatten att ha cirkulerat via skummaren två gånger per dag.

Åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ju basic utan mycket av den här typen av "forskning" som grund, jag kör på kännsla kan man väl säga.

Men ibland är det kul att läsa den här typen av text. Intressant och bra att veta om man har en extern skummare. Det är ju svårt att justera genomflödet på typ en Deltec mc500.

Tror de kan stämma rätt bra, men jag är rätt lättlurad =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, det kanske kan vara svårt att justera med en skummare som inte är recirkulerande. Har man en icke-recirkulerande skummare kan man kanske man justera det hela genom att anpassa själva skummarkapaciteten till det hela. Säg att du har ett akvarium på 300 liter, vilket skulle innebära att du behöver ha en skummare som drar in 300 liter vatten i timmen. Sedan är det bara att välja vilken skummare som passar in i denna beskrivning, dvs. kolla hur mycket vatten respektive skummare drar in (med avdrag för hur mycket luft som dras in). Jag har ingen aning om hur mycket vatten din MC500 drar...

Mera funderingar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle alltså kunna reglera med hjälp av att skapa en sluss in till skummaren. Men det känns ändå som detta med vattenflödet och skummning har så jädra många faktorer inblandat.

Man måste väl inte bara titta på skummarens vattenflöde utan även hela systemets. Annars kanske man bara skummar hälften av vattnet fast fyra gånger, förstår du hur jag menar. Så cirkulationen och strömmarna i akvariet i sig måste påverka hur man skummningen blir och även kapaciteten och designen på skummaren. Jag blir snurrig bara jag tänker på alla faktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle alltså kunna reglera med hjälp av att skapa en sluss in till skummaren. Men det känns ändå som detta med vattenflödet och skummning har så jädra många faktorer inblandat.

Man måste väl inte bara titta på skummarens vattenflöde utan även hela systemets. Annars kanske man bara skummar hälften av vattnet fast fyra gånger, förstår du hur jag menar. Så cirkulationen och strömmarna i akvariet i sig måste påverka hur man skummningen blir och även kapaciteten och designen på skummaren. Jag blir snurrig bara jag tänker på alla faktorer.

Du behöver inte vara snurrig av det. Titta bara på den bifogade diagrammet och hitta den genomströmning som kan vara optimal för dig. icon10.gif Man kan iofs själv räkna ut vattenflödet genom den formel som anges. Såväl grafen som formeln tar hänsyn till att det nyskummade vattnet blandas med "orent" vatten - därav det relativt höga flödet via skummaren. Hade det inte varit ett sammansatt/recirkulerande system så skulle det ju räcka med att köra ens totala vattenvolymen (säg 300 liter) per dag. Nu är det ju så att skummat vatten blandas med oskummat och på det sättet får man en utspädningseffekt, vilket leder till att man får köra med en vattenomsättning som uppgår till den totala vattenvolymen i systemet per timme.

Men jag förstår ändå vad du vill ha sagt: att på grund av att cirkulationen i akvariet inte är optimal så blir inte heller utspädningseffekten optimal, varför den i citatet angivna formeln/grafen bör justeras. Problemet som jag ser det är att om man underkänner formeln/grafen just på den grunden - att vattnet inte blandas optimalt i karet - så har vi inget att gå på alls. Det finns nämligen hundratusen olika setups för vattenflöden där inget akvarie är det andra likt. Därför kan man kanske utgå från en mera schablonaktig formel/graf? Då är frågan om man kan godta formeln/grafen ändå, eller finns det andra invändningar?

Jag brukar förresten vara den som ofta också kör på känn, på känsla osv. I fallet med makroalger/växter underlättas det hela genom att vi/jag kan se bristsymtom och sätta in motåtgärder. Vad gäller skummningen så kan det vara svårt att se något visuellt riktmärke som talar om för en huruvida skummningen är alldeles perfekt eller om den kan förbättras ännu mer. Visst finns det vissa tecken på att skumnigen fungerar dåligt, men då rör det sig om extremare fall, t ex där man kan lätt se en tjock hinna på vattenytan i hela karet. Ofta är det ju inte så enkelt kanske. Därav denna djupdykning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...