Gå till innehåll

imperator funderingar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

tjena!!

jag e lite sugen på att köpa en imperator, men jag vill även ha koraller

kvar i karet. e de någon som vet om detta e möjligt att ha ihop...

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag vet så älskar imperatorn koraller, men det är möjligt att någon har lyckats att hålla den i ett revakvarium. Jag skulle dock inte prova. Synd eftersom de är så vackra.

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imperatorn går att ha med koraller under vissa förutsättningar.

Man måste utesluta de allra godaste korallerna t.ex. Trachophyllia och vissa andra hjärn koraller, vissa kolonianemoner som Parazoanthus gracilis m.fl.

Koraller som brukar funka bra är bl.a. Acropora, Euphyllia, Bubbelkoraller, Sinularia, Sarcophyton, Rörkoraller (Clavularia), Blastomussa m.fl.

Imperatorn brukar inte störa korallerna lika mycket som många dvärgkejsare gör.

Det verkar det ibland finnas någon parasit (invärtes) bland den levande stenen som nästan bara drabbar Imperator, Semiciculatus och Chrysurus och gör att dom tappar färg och senare även aptit för att efter ett tag dö. I och med att man inte vet vad det är för parasit så finns vad jag vet inget botemedel.

Man bör ha UV och ett inkört väl fungerande akvarium med bra vattenkvalite, då dom i början är känslig för Cryptocarion.

Man bör köpa en som är 6-12 cm, då dom lättast anpassar sig till ett liv i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en, den gick i ett 540l tillsammans med en drake en blå tryckareoch några kirurger, hade några mjukkoraller men den var inte intresserad av korallerna, däremot käkade han upp alla dom små rörmaskarna som fanns på stenen. När jag köpte den var den 7-8cm, den dog knallfall strax efter jag bytat kar. Den växte ganska bra, var på väg att byta till vuxenfärg när den dog (då var den gissningsvis runt 10-11cm). Jag hade bara den under 3-4månaders tid tyvärr, men det var en trevlig firre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en gång för c:a 15 år sedan en Imperator och en Ciliaris och Xantometapon tillsammans alla var XL men ingen rörde korallerna, jag tror att det beror på vad dom har ätit i naturen och hur väl man kan tillgodose deras näringsbehov, och sen ska man ju ha lite tur också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...