Gå till innehåll

en tanke ang dammduk till akvarie


drakfisk

Rekommenderade inlägg

hej är det någon som har byggt eller känner någon som använt dammduk i akvarie då gummi duk . har tänkt lite på det själv för ska igång med hus bygge så då blir det ett murat kar med en ruta o en massa hål för in gående o ut gående vatten mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope! Har inte sett någon som använt det häller. Gummiduk låter inte så bra, saltet brukar ju ha en tendens att göra gummit sprött eller dåligt efter en lång tid i salt.

Jag har för mig att många bygger stora akvarier av marinplywood och en glasruta i fronten. Annars har jag sett varianter där man klätt insidan med glasfiber för att sedan lacka med giftfri akvarielack.

har tänkt lite på det själv för ska igång med hus bygge så då blir det ett murat kar med en ruta o en massa hål för in gående o ut gående vatten mvh drakfisk

Är de någonting i den här stilen du ska bygga =-) DO IT! ha ha ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men enligt firestoone så bygger dom stora salt resovoarer med deras gummi duk o dom håller cirka 50 år o då har jag nog för multnat haha . så det ska onte vara några problem för den skullen jag tänkte mer nog på ljus refektionen för det är ju svart färg men man kan ju klä allt med reef keramik också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är vad som är billigast och blir bässt?

Hur stort akvarium ska de bli och hur får man duken att ligga snyggt är mina tankar kring det här med gummiduk.

Om akvariumet ska bli över 2000L så skulle jag ta kontakt med Universeum, Skansen, Akvaria eller något liknande för att få reda på hur dom byggt sina system. Det är ju system som fungerar bra och dom har säkert tips. Sättet dom byggt sina akvarier på är rimligast det smidigaste, billigaste och säkraste sättet att bygga stoooora akvarier på. Jag har svårt att tänka mig att dom valt ett dåligt, osäkert och svårt sätt att bygga karen på.

Vore intressant att få reda på hur dom gör när dom bygger dessa bamse kar =-)

Ingen som har en länk till något svenskt projekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...