Gå till innehåll

Miniakvarium!? Nybörjare, snälla hjälpa mig!


pettabaj

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är intresserad av att starta igång ett saltvattensakvarium. Har läst på riktigt mycket nu, och tror mig ha lite koll på hur allt funkar, men jag har säkert inte alls det... ;) - hur som helst så såg jag en annons på blocket.se om ett clownhotell. www.akvariumronneby.se!

Vad tror ni om det. Är som sagt helt grön vad gäller saltvatten!? Snälla, ge mig råd! Ska man skaffa ett "riktigt" direkt istället.

Lite andra frågor om man ska skaffa ett större. Blir det lättare att ha en sump med i sitt akvarie om man ska få allt att funka!? Kan man köpa begagnade levande stenar typ från blocket eller dyl.? Eller ska man köpa från affär? Vilken är den största saltvattensbutiken i Sverige?

// Petter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Petter.

tycker du kan köra på ett clownhotell. :)

Kontakta en affärer som har saltvatten nära dig.

Köp salt, å sen fråga om du kan få köpa ozmos vatten från dom.

Då har du redan ett "inkört" kar.

Men vänta med en vecka eller mer när du lägger i LS.

Sen har du ett saltkar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Miniakvarium!? Nybörjare, snälla hjälpa mig!

Hej, jag är intresserad av att starta igång ett saltvattensakvarium. Har läst på riktigt mycket nu, och tror mig ha lite koll på hur allt funkar, men jag har säkert inte alls det... - hur som helst så såg jag en annons på blocket.se om ett clownhotell. www.akvariumronneby.se!

Vad tror ni om det. Är som sagt helt grön vad gäller saltvatten!? Snälla, ge mig råd! Ska man skaffa ett "riktigt" direkt istället.

Lite andra frågor om man ska skaffa ett större. Blir det lättare att ha en sump med i sitt akvarie om man ska få allt att funka!? Kan man köpa begagnade levande stenar typ från blocket eller dyl.? Eller ska man köpa från affär? Vilken är den största saltvattensbutiken i Sverige?

// Petter

Som nybörjare inom salt skulle jag inte rekomendera akvarier under 100L. Det blir lättare med ett större att få en jämn balans och hålla den. En del säger, köp så stort som du har råd och plats med. Jag kan förstå den filosofin, men man behöver inte överdriva starten.

Är du osäker och lite händig tycker jag du kan köpa/göra följande:

Juwel svart Rio 125 (kostar 2000:- på PWSS)

2xt5 24w och tryck in dom i lysrampen (1000:-)

Skummare, begagnad eller ny ca2000:- Jag skulle rekomendera mc500 (har en själv) eller bättre.

En Hydor koralia ca 400:-

Totalt:5500:-

Sedan är det bara at köpa LS och köra igång!

Fördelen med detta är om du vill köpa större akvarium i framtiden kan då använda tekniken till det. Du kan alltså bara köpa ett större akvarium bygga ny lysramp och köpa fler lysrar osv.

Är du inte så händig och inte vill bygga osv, skulle jag nog rekomendera dig att köpa ett RedSea max 130L, dom kostar kring 6500:- på PWSS och innehåller rubbet. Plug and play "typ". Kolla på ett sådant om du blir osäker, jag var lite skeptisk till dessa akvarier innan jag fick se ett live. Snygga och enkla att använda för nybörjare.

Om du dessa alternativ är för dyra eller du inte vill ha ett så stort akvarium fungerar säker ditt alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att rekommendera en nybörjare att ett större kar är enklare är att det oftast blir att dom köper ett stort kar med värdelös utrustning. Dvs. klen belysning, klen cirkulation, ingen osmos, ingen skummare eller en syrestensskummare med dålig verkningsgrad och ett par fjuttiga bitar ls. Bättre är då att köpa ett mindre kar typ clownhaparajset och lägga pengar på en osmos och en rättvärdigt mängd högkvalitets ls istället. Beror som sagt helt på vad budgeten ligger på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2800:- om ja såg rätt... tack snälla för alla svar. Men varför alla dessa förkortningar. Vad är bibollar eller vad han i artikeln sa att han skulle lägga i? Hur många fiskar kan man tänka sig ha i en sån liten burk? Vad för sorts fiskar kan vara bra att ha? Någon mer än clown? Skulle ju vara kul... hur mycket levande sten ska i? Vad är ozmosvatten? ....pinsamt att fråga allt... tack en än gång! // Petter

PWSS?

LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2800:- om ja såg rätt... tack snälla för alla svar. Men varför alla dessa förkortningar. Vad är bibollar eller vad han i artikeln sa att han skulle lägga i? Hur många fiskar kan man tänka sig ha i en sån liten burk? Vad för sorts fiskar kan vara bra att ha? Någon mer än clown? Skulle ju vara kul... hur mycket levande sten ska i? Vad är ozmosvatten? ....pinsamt att fråga allt... tack en än gång! // Petter

PWSS?

LS?

LS= Levande sten

Pwss= www.pwss.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...