Gå till innehåll

Sand etc.


pettabaj

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tack för alla svar från förra frågan ang. clownhotell. Har beställt ett nu, undrar en sak om sand och LS. Var köper man bra LS? Är allt samma skit? Sen om sand... vill ha en så vit(ljus) sand som möjligt. Vad ska man ha för någon sand då? Och om man vill ha BLÅTT ljus, går det att ordna på nåt sätt? Blir så skönt ljus i drickat då... :)

Tacksam för svar // Petter

Ps. Tjejen min undrar, och jag oxå för den delen, hur gör man när man flyttar på ett stort akvarium med koraller, fiskar, anemoner osv.? Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du skall ha vit sand , skall du nog ha någon fisk som renar sanden till dig, eller någon sandvändande sjöstjärna,

algerna och smutsen på sanden beror osså på hur mycket ljus nu kör med samt vilka värde du har i karet, nitrat,fosfat, silikat mm

ang, flytten så är det nog en chansning, har själv gjort det en gång och då dog hälften av alla fiskarna och djuren, nitraten stack i väg när jag började ta i levande stenen och sanden :(

finns lite olika tycke om levande stenen, kolla tidigare trådar, vissa vill köpa begangnad sten från ingånget kar och vissa färsk sten ifrån affärerna.

ljuset; finns många trådar om det, men man brukar kombinera blått och vit ljus för att få fram färgorna man vill ha. brukar ju ha blåljuset tändt en stund innan det vita går in, för att simulera solupp gång och solnedgång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej!

Tack för alla svar från förra frågan ang. clownhotell. Har beställt ett nu, undrar en sak om sand och LS. Var köper man bra LS? Är allt samma skit? Sen om sand... vill ha en så vit(ljus) sand som möjligt. Vad ska man ha för någon sand då? Och om man vill ha BLÅTT ljus, går det att ordna på nåt sätt? Blir så skönt ljus i drickat då... :)

Tacksam för svar // Petter

Ps. Tjejen min undrar, och jag oxå för den delen, hur gör man när man flyttar på ett stort akvarium med koraller, fiskar, anemoner osv.? Ds.

Du har Korallfisken i Linköping. Trevligt bemötande och de brukar ha mycket ls hemma och en massa annat roligt. Det de inte har hemma brukar de kunna ta hem. Själv bor jag i Norrköping och åker gladeligen några mil för att köpa kvalite.

Att flytta karet - menar du om ni vill möblera om? Jag ångrar själv valet utav placeringen utav tanken och pratade om att flytta det ett par meter men ångrade mig efter fick jag en blick utav min dotter som kunde mörda mig på fläcken, att jag dessutom byggt om revpelaren ett par timmar tidigare gjorde inte saken bättre. Det är tungt, blött och väldans påfrestande på ryggen och säkert även jobbigt för invånarna så välj platsen för karet noga.

Om du menar att flytta till ny bostad så finns det säkert bättre tips att få från andra erfarna på forumet. När jag hämtade mitt kar så tog jag med mig en hel del vatten för att få med mig dels bakterier till starten och dels få med vatten till ett tillfälligt kar som det levande skulle vara i under tiden det andra mognade, nu är jag glad över att jag tog med mig så mycket som möjligt då det lilla var svårskött och det levande fick flytta över till det stora istället. Jag kan bara säga med facit i handen att när vi flyttar till hus vartefter så blir det vattendunkar så jag får med mig vattnet i tanken för att slippa en omstart. Nu är mitt kar relativt nytt men ni är välkommen att komma och fika och kolla om du vill, det är ju bara ett par mil från Sörping. Lycka till

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...