Gå till innehåll

DIY Wavemaker


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Trevligt!!

men hur var det med detta här med pumparna igen...

Vanliga akvariepumpar har ju en rotor av magnet sätts en sådan på av på av på av på av på av på etc så kommer den att gå sönder i längden.

Så é denna så bra som man vill, funktionen é ju klockren med nattintervall och mat knapp men går pumparna sönder ofta så é det ju mindre roligt

Bara ett liten notis från mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant Wrang, långt ifrån alla pumpar passar för intervallstyrning. Externa pumpar typ Turbelle och IKS är det ju inga problem med. Killen som designat denna skriver dock i sin manual: "For example, the MaxiJet 1000 has a load of 40 VA and the RIO 2100 has a load of 60 VA when working properly. So you can run up to two RIO 2100 or 3 MaxiJet 1000 pumps in parallel for each output" vilket tyder på att dessa pumpar oxå bör funka.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enligt manualen på min trop tronic köpta intervall så kan även "all the commonest types of pumps Tunze,fischer,some ehiem etc can be operated using shaded pole motors provided that the current requirement does not exeed 150watt" borde vara en likvärdig maskin du bygger

kanske kan vara til någon hjälp

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maxijet verkar fungera hyffsat men det är framförallt för att då de går sönder så är de hyffsat billiga att byta ut. Så har jag fattat det då jag läst på reefcentral om intervallstyrning av maxijet.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man kan inte sticka under stol mad att intervallstyrning inte sliter på pumparna och att de mest lämpade pumparna för intervallkörning är luftkylda externa pumpar typ Turbelle. Vill samtidigt flika in att de flesta dränkbara pumpar typ JBL ProFlow mfl. går att intervallstyra OM intervallen ändras med ca 10 min mellanrum. Vad avser MaxiJet så läste jag detta "Maxi-Jet Powerheads have gained an excellent reputation in the hobby for their durability. There are not very many reasonably priced powerheads which can take the constant on/off abuse of being used with a wavemaker, but these do".

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...