Gå till innehåll

Sump/Refugium bygge


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Den stora ytan jämte refugiumet... vad ska den ha för funktion? Bara stoppa bubblor eller?

Sen är jag inte helt förtjust att vattnet ska gå igenom refugiumet och SEDAN genom skumning och raster. Det kommer inte kunna passera mycket levande tillbaka till akvariet ifrån Refugiumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina synpunkter Dykaren! Jag hade tänkt att en VISS del av vattnet skulle passera refugiumet, den största delen ska dock ner i "skummarkammaren". Den stora ytan bredvid refugiumet hade jag tänkt nyttja för nivågivare och annat tekniskt "mumbo jumbo"

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen hade jag nog föredragit att låta vattnet gå direkt från refugium tillbaka till akvariet. Men det beror lite på vad du har för målsättning med refugiumet.

1 - Du vill exportera så mycket näringsämnen som möjligt från karet genom djur och macro-alger i refugiumet. Då har du helt rätt uppsättning såsom du har ritat.

2 - Du vill ha en skyddad zon där små räkdjur och annat kan leva och föröka sig för att sedan åka tillbaka till akvariet. På sätt får man en ständig källa av levande foder.. väldigt bra för mandarinfiskar och liknande. I så fall bör du inte skumma eller filtrera efter refugiumet.

Sen hade jag personligen velat ha ett större refugium också. Så stort som möjligt! :)

//Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>dykaren skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Personligen hade jag nog föredragit att låta vattnet gå direkt från refugium tillbaka till akvariet. Men det beror lite på vad du har för målsättning med refugiumet.

1 - Du vill exportera så mycket näringsämnen som möjligt från karet genom djur och macro-alger i refugiumet. Då har du helt rätt uppsättning såsom du har ritat.

2 - Du vill ha en skyddad zon där små räkdjur och annat kan leva och föröka sig för att sedan åka tillbaka till akvariet. På sätt får man en ständig källa av levande foder.. väldigt bra för mandarinfiskar och liknande. I så fall bör du inte skumma eller filtrera efter refugiumet.

Sen hade jag personligen velat ha ett större refugium också. Så stort som möjligt! :)

//Hasse</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Tackar för dina svar och tips, nu har jag lite att fundera påsmiley1.gif

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...