Gå till innehåll

Tunze osmomat


Guest Andreas Lange

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas Lange

Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet.

Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resultatet är alltså att vattnet i boxen aldrig sjunker lägre än varken springan eller rörets mynning, eftersom det inte finns någonstans för vattnet att rinna ut. Denna övre nivå är i sin tur över sensorerna. Det låter som en dålig funktion för en nivåreglerare...

Om jag skulle använda den nu så skulle jag lämna botten på boxen öppen helt enkelt, så att vattnet kunde reglera fritt upp och ned (likt de nya modellerna). Det jag skulle vilja veta är vad den avancerade rörkonstruktionen är tänkt till... Fyller det någon funktion jag inte begripit, eller är det ett tillbehör för att koppla till någon annan Tunze-pryl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...