Gå till innehåll

Död korall, värd att uppliva?


Wotan

Rekommenderade inlägg

Jag undrar vad ni tycker om attuppgradera en gammal död korall till en levande sten... El. är det att leka med döden. Vore ju jobbigt att knäcka karet för 2 kg sten.

Har nämligen en gammal hjärnkorall på ca 2- 2.5 kg (relik från det glada 80-talet kanskesmiley37.gif)som är väldigt fin och porös. Skulle den bli täckt med kalkalger så tror jag del blir hel fin. Nu är det så att den har varit ute i ett par år, t. om. fått lite mossa på ett par ställen.

Jag vet att folk har återupplivat sten, men dessa har kanske förvarats lämpligare till... Utan surt regn, mossa och svenska småkryp.

Vad säger ni? Vad ska jag göra med den?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att återuppliva den kommer inte att gå( Låter lite knepigt, Med elchocker eller!smiley37.gifFrankensteins stensmiley5.gif.). Att du kan ha stenen i karetär inga problem men en levande sten blir det aldrig av den. Den kommer dock att smälta in så småning om när den är täckt av kalkalger mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren: Koka borde ju funka bra smiley1.gif, tackar... d

J. Svärd: Så vitt jag vet så är det aldrig stenen i sig som är levenade utan det är det som befolkar densmiley2.gif. Bakterier och dyl. som lever i min övriga LS kommer ju att vandra ditt, därav blir den tillslut levande sten.

Vad tror ni om att lämna den i ett strömt vattendrag ett tag el. är det bara onödigt...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om inte mitt lilla skämt gick fram. Som sagt var det är vad som lever inuti stenen som är det viktiga om du delar en ls på mitten så är den svart i mitten. Den svarta färgen är utfällningar av svavelföreningar som är ett säkert tecken på syrefattiga miljöer. I en levande sten är det en en gradvis fallande syrekoncentration från ytan och in mot mitten. Bland bakterierna finns det aeroba arter där syre ät tillgängligt och anaeroba arter som fodrar syrefri miljö dessa gar helt olika uppgifter som nedbrytare. Det finns såväl heterotrofa som autotrofa bakterier. De heterotrofa får sitt energibehov täckt från olika organiska föreningar medan aotutrofa bakterier själva producerar både syre och energi. Så summan kommer att bli:Att få igång en sådan här process i ett dött material är inte möjligt. Visst kommer det att börja leva på ytan men den kommer inte att fungera som en riktig ls.det är inte ytskiktet på stenen som är viktigt för nedbrytningenAtt dina bakterier kommer att vandra över till den gamla döda stenen är bara en sanning med modifikation. De anaeroba bakterierna kommer inte att vandra nånstans de kommer att stanna i sin miljö längst inne i din levande levande sten. Att använda t.ex faxesten, Sandsten går utmärkt som fyllnadsmaterial men den kommer bara att vara just utfyllnadsmaterial därför kan det inte nog betonas vikten av att ha mycket levande sten i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining
Ursäkta om inte mitt lilla skämt gick fram. Som sagt var det är vad som lever inuti stenen som är det viktiga om du delar en ls på mitten så är den svart i mitten. Den svarta färgen är utfällningar av svavelföreningar som är ett säkert tecken på syrefattiga miljöer. I en levande sten är det en en gradvis fallande syrekoncentration från ytan och in mot mitten. Bland bakterierna finns det aeroba arter där syre ät tillgängligt och anaeroba arter som fodrar syrefri miljö dessa gar helt olika uppgifter som nedbrytare. Det finns såväl heterotrofa som autotrofa bakterier. De heterotrofa får sitt energibehov täckt från olika organiska föreningar medan aotutrofa bakterier själva producerar både syre och energi. Så summan kommer att bli:Att få igång en sådan här process i ett dött material är inte möjligt. Visst kommer det att börja leva på ytan men den kommer inte att fungera som en riktig ls.det är inte ytskiktet på stenen som är viktigt för nedbrytningenAtt dina bakterier kommer att vandra över till den gamla döda stenen är bara en sanning med modifikation. De anaeroba bakterierna kommer inte att vandra nånstans de kommer att stanna i sin miljö längst inne i din levande levande sten. Att använda t.ex faxesten, Sandsten går utmärkt som fyllnadsmaterial men den kommer bara att vara just utfyllnadsmaterial därför kan det inte nog betonas vikten av att ha mycket levande sten i akvariet.

Hur kommer de dit från början då? smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom 1000 tals år av uppbyggnad av revet, något dör, på det så växer något nytt upp. ex: en levande sten har varit en levande korall en gång i tiden, När korallen dog och lämnade ett skelett efter sig så tog nåt annat över och börja växa på och kapslade in den sen rullar det på osv osv....blahh äsch jag orkar inte skriva mer..smiley26.gif. Ha det gött alla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining
Genom 1000 tals år av uppbyggnad av revet, något dör, på det så växer något nytt upp. ex: en levande sten har varit en levande korall en gång i tiden, När korallen dog och lämnade ett skelett efter sig så tog nåt annat över och börja växa på och kapslade in den sen rullar det på osv osv....blahh äsch jag orkar inte skriva mer..smiley26.gif. Ha det gött alla

Så i ett akvariumutan levande sten kan de alltså inte finnas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J. Svärd sa : Den svarta färgen är utfällningar av svavelföreningar som är ett säkert tecken på syrefattiga miljöer. I en levande sten är det en en gradvis fallande syrekoncentration från ytan och in mot mitten. Bland bakterierna finns det aeroba arter där syre ät tillgängligt och anaeroba arter som fodrar syrefri miljö dessa gar helt olika uppgifter som nedbrytare. Det finns såväl heterotrofa som autotrofa bakterier. De heterotrofa får sitt energibehov täckt från olika organiska föreningar medan aotutrofa bakterier själva producerar både syre och energi. Så summan kommer att bli:Att få igång en sådan här process i ett dött material är inte möjligt. Visst kommer det att börja leva på ytan men den kommer inte att fungera som en riktig ls.det är inte ytskiktet på stenen som är viktigt för nedbrytningenAtt dina bakterier kommer att vandra över till den gamla döda stenen är bara en sanning med modifikation. De anaeroba bakterierna kommer inte att vandra nånstans de kommer att stanna i sin miljö längst inne i din levande levande sten

Det hade jag faktiskt inte koll på, då lärde jag mig något nyttsmiley1.gif

, tackar...

Har alltid trot att LS går att skapa bara stenenvarit tillräckligt porös och man gett den tid att "befolkas" men som du sa så kanske det är en sanning med modifikation... Vad säger ni andra?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

Hur kommer de dit från början då? smiley2.gif. Hmmm....smiley1.gif En annan intressant fråga är: Vem var först , Hönan eller ägget? smiley5.gif.

missade den här hehe. Hönan eller ägget? löjlig fråga, beror ju på vems ägg du pratar om smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...