Gå till innehåll

Clowner förstör korall


Christer T

Rekommenderade inlägg

Mina A ocellaris har under en tid hållt till i en Euphyllia som inte har verkat misstycka. Nu har en av dem helt plötsligt fått för sig att Gonioporan i andra halvan av karet är bättre. Gonioporan tycks dock inte alls uppskatta besöket och viftande med "långtången" hjälper bara mycket tillfälligt. Är det någon som har en idé hur man kan lösa detta?

070924-clown-i-goniopora.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4st clowner, två bor/bodde konstant bland mina stora gröna skivisar (california), den tredje clovnen fick vara med ibland och den fjärde simmade uppe vid pumpen och väntade på mat. Plötsligt en dag insåg den utstötta att han kunde flytta in i min Sarcophyton, och där bor han idag. Det lustiga är att när han simmade runt i Sarcophytonen så hände ingenting, men när de andra clovnerna ville flytta in med honom drog Sarcophyton in sina polyper. Det blev till å med spår av indragna polyper där man såg att clovnerna legat.

Min teori är att så länge en clovn inte varit i beröring/bott i en annan korall så påvärkas korallen inte. Men om en/fler klovner har bott i en annan korall tidigare, tar den även med giftet i sekretet (på huden). När klovnerna gosar in sig i det nya hemmet gosar dom även in det gift de tagit med. Idag har klovnerna beslutsångest och simmar emellan de två hemmen, och det händer inte längre så mycket med min Sarcophyton. Kanske har den vant sig eller så för lovnerna inte med sig lika mycket gift, eftersom dom bara bor 50% bland skivisarna.

Om min teori stämmer så kanske det snart går över och din korall tar sig igen.

Om du vill få bort klovnerna från Goniporan har jag tyvärr inget bra tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bra alls, goniporor tål inte beröringar på deras tentakler Det var det en Holländare som lärde mig detta och han har stor framgång med dessa koraller, tentaklerna får inte nudda något. kanske det kan gå bra när clownen har smöjt in sig med korallens slem och tror att clownen är en del av kolonin, vi får hoppas detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...