Gå till innehåll

Specialgjord armatur, förslag önskas.


Iksero

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Har läst igenom det mesta jag kommit över vad gäller saltvatten och har bestämt mig för att konvertera mitt Malawiakv. till ett dito saltvatten med koraller (och några fiskar) och avser att börja med en ny armatur/ljusramp och önskar förslag på bestyckning av denna ramp.

Akvarium är 155X50x50 vid botten med sned framruta så upptill är måtten 155X30, vilket ochså blir måtten på ljusrampen som skall bestyckas med

2st T5-rör ,54 el. 80watt?antal kelvin? antal lumen?

samt 2st MH 80 el. 150watt? antal kelvin? antal lumen?

Nu har jag det ganska bra just på armaturfronten så att jag kan välja i princip vad som helst, så jag önskar förslag/synpunkter på optimala värden för ovanstående armaturramp.

Har 2st innerfilter(500l/h) i backtonatureinredning samt en cirkpump på 1500l/h. Filterpumparna får väl tas ur drift men vad mer måste jag minst köpa för att kunna starta upp? Vill undvika att installera en sump.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

2 st 54 watts T5 "blåljus"och två st 150 watts MH 14000 k hadde jag kört med. Det är grymmt med sned front så man kan se korallerna mer "uppifrån". Men det kan nog bli lite svårt att få ljuset att falla längst ner ytterst. Pumparna är väll lite klena, men det finns ju billiga alternativ, annars kan du ju göra som du säger och plocka ut filtren, kanske skaffa någon kompleterande pump. En skummare är ju ingen dum idee, sök på skummare i forumet så kan du se lite av de som används. Sedan kan du ju börja kika lite på osmos (sök på osmos i forumet). Det finns en del filtermaterial som kan användas för att hålla bra vattenvärden(sök på rowaphos, zeolit). Salt, givetvis, (sök på salt). Sök även på vattenbyten, personligen byter jag 10% var annan vecka.Detta är väll grund ellementen. Du kan även söka på böcker i forumet så kommer det säkerligen upp en hel del bra förslag.

MvH Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för svar.

Skummare: -Jo det är väl ett krav, och det skall inhandlas en sådan, men gärna en tyst variant (men vilken?)då akvariet står i vardagsrummet.

Beträffande pumpar så tänkte jag bara behålla 1500l/h och komplettera med 1stytterligare cirk.pump (vad vet jag ej riktigt ännu, kanske bättre med 2st mindre)

En sak som slog mig är ang. "back to nature" inredning. Det sipprar in vatten och en del enheter är helt vattenfyllda (konstant utan cilulation), kan detta bli problem med saltvatten då det verkar som det är väldigt känsligt .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...