Gå till innehåll

Vissna mjukkoraller - hjälp!


Gierth

Rekommenderade inlägg

Jag har under en vecka fått allt vissnare Sarcophyton (2 st som ser ut som en stor Karl-Johan svamp men en skog av bruna polyper med fluricerandde gröna toppar) och Sinularia. Sarcona som tidigare alltid hade alla polyperna ute har nu bara delar av dem ute och bara då och då, gäller båda två! Sinularian som är rätt stor ser ut som en skrumpnande blå-grå blek döende hand och bara någon enstaka polyp är ute. Tidigare har det varit fint ljus brun-rosa med massor av fina stjärnformade polyper.

Övriga mjukisar; skivanemoner, rhodactus, Capnella (Kenya träd), Xenia, knappar och Cladiella ser ut att må bra! Men de är kanske mindre känsliga? Alla stenkoraller ser och ut att må fin-fint med polyper ute; Acroporer, Hysterix, hjärnkoraller, bubbelkoraller, olika montiporor, olika euphyllia, gorgonia, turbinaria etc.

Inga vattenvärden förefaller ha ändrats drastiskt. Högt KH har jag alltid haft på 10-12, men dessa djur har ändå varit välmående.

Värden idag:

pH 8,0

kH 11

Fosfat 0,03 (svårt att avläsa exakt)

Nitrat ca 25

Ca 460

Mg 1360

Jag doserar Ca/Mg enligt Balling (Fauna Marin) och det är väl det (natriumbikarbonaten) som lett till det höga, men stabila KH:t, men som ingen mjukis reagerat på förrut. Jag kör dock inte med påfyllnad av "NaCl-fritt saltvatten" utan byter 10% var 14 dag.

Jag misstänker att det kan vara de medel från Fauna Marin som jag sedan ett par veckor doserar för att få ned nitrat-halten (från 25-35, vilket är på tok för högt, men alla har mått bra utom lite dålig tillväxt på de hårda). Medlen heter Ultra-Bio (olika nitrifikationsbakterier) och Ultra-Bak (bakterienäring). Jag har doserat försiktigt enligt anvisningarna och ökat mycket lite/långsamt som det anges. Har ännu inte sett till någon större effekt på nitratnivån. Jag kör även fosfatfilter med Rowaphos 2x2,5 timma dagligen - kan kombinationen med bakterierna bli för häftig?? (tar även fosfat enligt instruktionsbladet). Har alltid legat på ca 0,03-0,1 i fosfat, men är ju så svårt all läsa de svaga blå tonerna i Saliferts test, så det kan ju vara ovanligt lågt nu. Vissa mjukisar behöver väl fosfat till sina symbiotiska alger, eller hur?

Kan det vara detta eller annat? Ska jag avbryta noseringen? Måste man rampa ned försiktigt?

Oerhört tacksam för era råd!

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det är helt normalt att läderkoraller skrumpnar ihop ibland, dem byter ut vattnet som är i dem och så ömsar dem sitt skinn, mina brukar göra det efter ett delvattensbyte och det tar några dagar men sen så släpper dem ifrån sig ett slem och sen kommer polyperna ut igen och dem blir lika fina som vanligt:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tillsätter du ballinvätskorna långsamt i karet? stora förändringar kan ju komma som en chock för det levande i karet!

Ja jag har doserare som doserar lite var 4:e timma och har kört så sedan i juni och alla koraller har varit lyckliga tills för 7-10 dagar sedan. (problem dock med doseraren som är från Aqua Medic som jag ständigt måste passa och justera)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det är helt normalt att läderkoraller skrumpnar ihop ibland, dem byter ut vattnet som är i dem och så ömsar dem sitt skinn, mina brukar göra det efter ett delvattensbyte och det tar några dagar men sen så släpper dem ifrån sig ett slem och sen kommer polyperna ut igen och dem blir lika fina som vanligt:ler:

Du kanske har rätt, lite mysko bara att flera gör detta samtidigt, men kan ju vara att doseringen av bakterier+näring förändrar vattnet så att de får för sig att ömsa. På Sinualrian ser jag nu lite slem. Ser ut som om den är blöt (fast den är ju redan i vatten :ler:). Inte en enda polyp är ute!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...