Marcus S Postat 30 september 2007 Postat 30 september 2007 Fick inte igång min deltec 8050 idag som jag kopplat close loop till mitt kar. Fungerar klockrent med undantag att den ibland varit svår att starta om efter att jag stäng av den. Tänkte det kunde vara ide att öppna upp och kolla om det fanns skit i den. Till min förvåning så är det metall delar som rostar!!!!! Hur genomtänkt kan detta vara. Är inte HLP pumparna till för saltvatten......det som skulle vara deras specialitet. Hmm....mycket konfundersam just nu. Dels på rosten och varför jag inte får igång min pump. Till ni som öppnat upp dessa pumpar förut, skall man kunna med hankraft snurra på impellern? Jag kan inte rubba den? Är lite orolig att det blivit "härdsmälta" mellan magnet och järkärna. Citera
Marcus S Postat 1 oktober 2007 Författare Postat 1 oktober 2007 Fick nu igång min pump igen. Precis som den kärvat fast. Rosten är jag dock fortfarnade orolig över. Någon som har erfarenhet av detta på Deltec HLP'erna? Citera
Goranius Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Den ska snurra med hjälp av handen ska liksom snurra lätt!Är dock ingen expert på dessa pumpar men jag rengör min med regelbundna intevaller ca: 1/ månad. Citera
Goranius Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Jag tycker väl inte att den ska rosta. Min är inte rostig. Citera
elNico Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Rosten är kanske inte farlig för akvariet, men jag tror inte pumpen trivs med det.... Citera
Conny Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Hallå Marcus!min 4040 satte sig med,det ska vara vatten som kyler,man ska öppna skruven bak på så det rinner in vatten i den har jag för mej.Ring till Peter Josefsson han vet mer om det.Conny Citera
Ingvar Hellmalm Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Deltecs pumpar har problem med trycklagret kolla att deta är tät (gäller i varje fall äldre modeller). Se tidigare länkar då detta har ventilerats många gånger. Dessutom har Giesala bytt många på garantin. Svensk representan är Simontorp. Citera
Marcus S Postat 2 oktober 2007 Författare Postat 2 oktober 2007 Detta är en nyare modell där man kommer åt luftningskruven på baksidan. Men som sagt, jag fick igång pumpen. Fick slita och dra lite. Dra rotorn fram och tillbaka och sedan släppte den. Kanske inte bra i längden. Jag avaktar lite i alla fall. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Så var symtomen med de som hade kalkavlagringar bak!!! trycklagret Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.