Gå till innehåll

Planering av ett 200+100l projekt.


Tias

Rekommenderade inlägg

Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats.

nåja. såhär går tankarna...

Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l

Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L

Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?)

ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning...

skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten.

Lite frågor!!

hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen och vilken dimention bör jag anpassa borrhål och rör för detta? (32mm rör hade jag tänkt. och en pump på typ 1500-2000l/h)

angående ljuset!

letar efter en 70WMh men hittar ingen passande. och Mh-lampor med närmare 20.000k till en 70W

kompletterar sedan upp detta med ett par blåa T5 rör för att få lite finare färg i karet och även för att kunna ha lite skymning och gryning.

hur ska jag gjöra med ytavrinning? som jag ritat, med avskärmning som anpassar hur hör nivån i karet ska vara och sedan standpipe under denna yta? tänkta ha en "korg med grov filtermatta" som standpipe mynnar ut i så att det inte porlar så fruktansvärt.

post-3118-14468914495877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dåså då spelar det ju inte så stor roll för min del då det enda i teknikväg jag har är skummare (ev ovan nämnda Red sea) och UV-filter.

Det enda jag skulle ah nytta av sump i detta läget känns som det är för att få upp vattenvolymen 70-80 liter och att ha filtrering häri genom levandesten. och givetvis för att hålla konstant samma vattennivå i huvudkaret.

men lutar ändå åt att sump skippas i detta läge. har skickat ut förfrågan hos div tillverkare och butiker om pris på ett kar på 60X60X60 cm.

verkar hamna mellan 2000-2500:- precis vad min gissning la sig på.

sen är det ju ljuset till detta kar då. kommer förmodligen enbart ha mjukkoraller och några fiskar. Så det lutar åt 70WMh (har grejjer så att jag kan bygga ihop denna armatur liggandes.

och komplettera upp med 4X20W T8 lysrör (har även rör och armatur till detta liggandes) eller 4X24W T5 beror på priset jag kan komma undan med här.

Pump tror jag att jag väljer 2st Hydor stream verkar bra och lagom pris på... någon som testat dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hydor coraliaaa heter dom visst. verkar ganska ok och billigare än Tunze.

2X2300l/h blir det med dessa och så har jag ju pumpen till UV-filtret. denna ligger med på 2300l/h

blir detta för mycket cirkulation 6900l/h i ett kar på ca:200l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...