Gå till innehåll

bygga eget eller köpa nytt


john.Schmidt

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt starta upp ett nytt akvarium.

Jag har ett lite äldre 100l kar, men jag lockas lite av tanken på att bygga ett eget.

Så jag undrar lite om vilka för och nackdelar det är med att bygga ett hemmabygge.

Vad ligget priserna på glas osv idag? känar man något på att bygga själv eller köpa nytt?

Jag hade väl tänkt mig bygga något i 100l klassen, men kanske lite högre och smalare än de vanliga liggande rektangulära karen som säljs.

mvh John Schmidt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 100-200L går på mellan 600-1000:-

Om man går i tankar att bygga själv bör det vara på grund av eget intresse, ekonomiskt går det inte ihop sig om man inte ska bygga ett stort (750+) eller ett akvarium med konstigt mått.

Ett stort akvarium kan löna sig pga att man slipper omkostnader som transport, import, kranar, osv. Sedan är det även svårt att komma "in" med stora kar i hallar och genom fönster och dörrar utan att riskera skador på glaset.

Att beställa ett akvarium på 90x90x90 är helt klart inte att rekomendera, hur får man in ett sådant igenom "standarddörrar"? En dörr är 90cm bred så allt över det måttet är lika med fönstervägen eller bort med dörrkarmar.

Om man nu vill ha ett större kar lönar det sig kanske att höra med en glasmästare om priset på glasskivor, transportera hem dem själv och be om hjälp från en kunnig att montera ihop glaset. Jag tror starkt på montering på plats eftersom det är lättare att transportera skiva för skiva istället för ett 95-180kg tungt akvarium (750-1500L ungefär).

PS: Det är rätt kul at bygga eget, men börja smått max 60L och gör det pedantiskt noggrant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...