Tommy Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 Hej!Har en fråga hur silikonet påverkas av att ett akvarium stått oanvänt i ca 5 år? Finns det då skäl att limma om det? (hur man nu går tillväga då?) eller är det bara fördel att det stått tomt? Någon som vet nåt om detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xedar Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 titta om siliconet sitter hårt längst glaset och inte har släppt nånstans.har det stått i direkt solljus, stått i en torr milljö?anars kan du väll bara prov fylla karet och se om det läcker?Mvh Mikael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tommy Postat 30 juni 2004 Författare Dela Postat 30 juni 2004 Det har stått torrt och inget solljus (har stått mörkt). Jo, visst kan jag testa det med att fylla det med vatten men jag funderarom silikonet blir försvagat av att det inte är vattenfyllt? Men det kanske inte har någon betydelse? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xedar Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 försvagat blir det nog inte, men titta bara så det inte har släppt i kanterna.Det ska mycket till om det ska spricka.Det brukar släppa längst ut i kanterna om det står tort länge.Hur stort är karet?? är det inte ett jätte stort kar så är det inte så svårt att limma om det. Du behöver inte dela på alla skivorna utan bara skära bort och rengöra fogarna. sen på med ny silicon tror det kan gå en tubb till 100x40x50 'a 200L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tommy Postat 30 juni 2004 Författare Dela Postat 30 juni 2004 ok, Tack för info - akvariet är 170x50x50. Får kolla fogarna om det har släppt någonstans. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tommy Postat 1 juli 2004 Författare Dela Postat 1 juli 2004 Min anledning till frågan var på grund av att jag var spekulant på akvarium som stått i ca 5 år. Gjorde köpet idag. ett 170x50x50 och ett 120x55x55 + en massa pumpar, 9 stora mangroverötter mm mm till priset av 1600:- Jag är jättenöjd men vet nu inte vilket akvarium jag ska spara (ska sälja ett). Vilket skulle ni välja av dessa? djupet av 55 är ju snyggt men ett långt är ju också fint - lite tips skulle inte sitta fel!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xedar Postat 1 juli 2004 Dela Postat 1 juli 2004 jag hade valt 170x50x50 helt klart.. Mvh Mikael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tommy Postat 1 juli 2004 Författare Dela Postat 1 juli 2004 varför hade du valt detta akvarium? Det är limmat ovanpå botten (alla rutor) är det fel? Det andra är limmat annorlunda ( sidorna ovanpå botten men långsidorna ner mot bottenglasets kant)??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xedar Postat 1 juli 2004 Dela Postat 1 juli 2004 tycker det är "roligare" med längre man får ju ett större intryck +att man har plats till fler koraller..hmm jag vet inte om det gör skilnad man man brukar ju limma som sistnämda..Mvh Mikael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.