Gå till innehåll

Vad ska man egentligen ha för utrustning?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Jag vet att man ska ha pumpar, skummare, termostatvärmare och bra belysning. Men vad ska man mer ha ? Jag ska ha ett revakvarium på 375 liter och en sump på ca 100 liter. Jag ska ha två pumpar, två doppvärmare, en skummare ochfyra T5-rör och två HQI-lampor. Vad ska jag mer ha för utrustning ? Jag vet att man kan ha nitratfilter, UV-C, kalciumreaktorer osv. Men vad tycker ni att jag ska ha i mitt akvarium. Vad rekommenderas, och hur stort ska det vara ?

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Många klarar sig utmärkt med de första sakerna du nämner(pumpar,skummare och ljus).Olika filter, reaktorer, uv-c osv. är inga nödvändiga saker. Bygg systemet så att du senare kan "upgradera" det med diverse filter osv. om det behövs så garderar du dig.

Edit! En osmos kan vara bra att ha om vattnet inte är bra där du bor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där kommer vara plats i sumpen för mer utrustning. Den är på 60*40*40, och där kommer bara vara ett PVC-rör för avrinningen och en returpump. Jag ska även ha en extern skummare, som ska vara "i" sumpen. Ska självklart skaffa en osmos också !Jag ska nog skaffa fler grejor efterhand som det behövs. Vad är allt bra för, och hur ska det kopplas ? Har hört att vissa grejor ska kopplas till en klen pump, ska man då ha ett klent innerfilter och ha det i sumpen ?

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...