Gå till innehåll

Döda kalkalger


Jenn

Rekommenderade inlägg

Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland om stenen inte legat blött under transporten så kan en del av kalk-kollonierna dö. Men med rätt värden med calsium och magnesium i vattnet så tar dom kvarvarande ny fart!

Vad har du för värden i vattnet?

Jag kör med CeoBak 1 droppe per dag.....det är bakterier. Jag har inte haft några andra alger i mitt kar ännu än kiselalger! Men dom försinner när kislet förbrukats i karet!

Gröna kalkalger finns det inte vitt jag vet! Så antar att det är vanliga alger! kanske macro....kanske håralger.

Se till att ha en bra städpatrull...Sniglar och eremitkräftor.

I mitt 130 liters RSM så har jag 3 eremiter och kunde säkert ha 2 till!

Har även laggt i 2 st putsarräkor!

Ta nu värdena på vattnet....calsium bör ligga mellan 410-450 och magnesium ungefär på 1300-1500ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej...tack. Vad värden är vet jag inte rikigt själv, utan min kille hade mätt dom och sa att dom var bra. Stenarna låg iallfall torrt under transporten hem från butiken på ca 30min. Ska sätta oss ner ikväll och kolla värdena igen. Ska också ringa akvarieleasingen i sumpan där vi köpte dom. Dom vet kanske vart vi klattat oss så de gick fel. Tack för tipset iallfall. Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...