Guest Butchi Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 HallÄ alla.TÀnkte ta upp ett av mina problem hÀr för att höra vad ni (experter) kan ge mig för rÄd. Skriver hÀr för jag vet att ni kan era saker.Bubbel korall. Har alltid tyckt att den Àr riktigt vacker sÄ jag gick o köpte en, min första korall.Killen sa att den lever av ljuset o tentaklerna kommer ut pÄ kvÀllarna men det Àr ej nödvÀndigt att mata den, dom klarar sig av fotosyntesen.Efter ca 1 vecka började problemet. Den krymte, slÄr inte ut lika mycket lÀngre. Först hade jag den med halva korallen i skugga o halva ljust, i skuggan var den jÀtte fin o stor. Nu efter nÄgra veckor sÄ har jag satt den lite i skugga, fÄr höra vad ni sÀger.Alla vÀrden perfekta utom calciumet=ca 360, men vissa sÀger att det bara har med tillvÀxten o göra inte hur den slÄr ut.Jag har 2 st sten anemoner som mÄr bra + en skivanemon + en heliofungia, alla mÄr bra.Ok grabbar o tjejer, hjÀlp mig nu. NÄgon mÄste ha rÄkat ut för samma sak nÄgon gÄng.Mvh Butchi... Citera
jimmy Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 Hur gamalt Àr ditt kar vad har du för belysning ? Citera
Guest Butchi Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 Tjenare.Den stÄr nu nÀstan helt skyddat frÄn strömt vatten.Belysningen Àr 2*150w + blÄljus pÄ 2*24w. Men den verkar trivas bÀst pÄ skuggiga stÀllen.Det finns en till orosvÀckande sak, bristle worms/borst maskar. Har smÄ sÄdana i karet. Kan det vara dom ? SÄg en krypa omkring pÄ skelettet pÄ korallen.Det finns ju inget som tar dom?!?Mvh Butchi.. Citera
hedan Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 jag har 2 stycken bubbek koraller och dom har jag mitt under metallhalogen lampan!!! blÄser upp sig och blir skitstora sÄ det dÀr med skugga har jag inte hört talas om!men sÄ fort dom fÄr för strömt vatten sÄ blÄser dom inte upp sig!//hedan Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.