Gå till innehåll

Bubbelkorall.


Guest Butchi

Rekommenderade inlägg

Guest Butchi

Hallå alla.

Tänkte ta upp ett av mina problem här för att höra vad ni (experter) kan ge mig för råd. Skriver här för jag vet att ni kan era saker.

Bubbel korall. Har alltid tyckt att den är riktigt vacker så jag gick o köpte en, min första korall.

Killen sa att den lever av ljuset o tentaklerna kommer ut på kvällarna men det är ej nödvändigt att mata den, dom klarar sig av fotosyntesen.

Efter ca 1 vecka började problemet. Den krymte, slår inte ut lika mycket längre. Först hade jag den med halva korallen i skugga o halva ljust, i skuggan var den jätte fin o stor. Nu efter några veckor så har jag satt den lite i skugga, får höra vad ni säger.

Alla värden perfekta utom calciumet=ca 360, men vissa säger att det bara har med tillväxten o göra inte hur den slår ut.

Jag har 2 st sten anemoner som mår bra + en skivanemon + en heliofungia, alla mår bra.

Ok grabbar o tjejer, hjälp mig nu. Någon måste ha råkat ut för samma sak någon gång.

Mvh Butchi...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Butchi

Tjenare.

Den står nu nästan helt skyddat från strömt vatten.

Belysningen är 2*150w + blåljus på 2*24w. Men den verkar trivas bäst på skuggiga ställen.

Det finns en till orosväckande sak, bristle worms/borst maskar. Har små sådana i karet. Kan det vara dom ? Såg en krypa omkring på skelettet på korallen.

Det finns ju inget som tar dom?!?

Mvh Butchi..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 stycken bubbek koraller och dom har jag mitt under metallhalogen lampan!!! blåser upp sig och blir skitstora så det där med skugga har jag inte hört talas om!men så fort dom får för strömt vatten så blåser dom inte upp sig!

//hedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...