Gå till innehåll

Ännu en sötvattensakvarist konverterar. (240 liter)


Feke

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Förresten vad ger du draken för käk?
Så långt har jag inte kommit än, jag köpte den i förrgår och den hade precis mumsat i sig nån firre så jag har tagit det lite lugnt med maten. Men tanken är att få den att äta räkor. Sedan lär det ju bli en och annan fisk också. Vad ger du dina?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så långt har jag inte kommit än, jag köpte den i förrgår och den hade precis mumsat i sig nån firre så jag har tagit det lite lugnt med maten. Men tanken är att få den att äta räkor. Sedan lär det ju bli en och annan fisk också. Vad ger du dina?

Jag har en volitans som är mindre än din, och eftersom han är så liten så funkar artemia och mysis på honom men han får sig nån neontetra ibland eller mollys om det finns i lämplig liten storlek.

Min "stora" volitans som är typ 22cm ger jag frysta räkor från ica, tinar dem under vatten å sliter av skallen, droppar ner vitaminer i den och släpper ner den med skal å ben.

Smäller bara till så är den borta ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, inte direkt. Många matar med dött foder, men man får ofta se till att fodret rör på sig så man släpper de där de är gott om cirkulation, dom tar i princip inget foder som ligger stilla.

Ett tips är att försöka få igång honom på dött foder (om han inte tar de redan) för de blir dyrt i längden när han växer upp :)

Roliga figurer när de gäller matvanor, en av mina gammla drakar åt gärna från handen. När man öppnade locket till tanken så körde han upp huvudet ovanför vattnet, då var de bara hålla fram mat framför munnen å akta fingrarna så small de till å maten var borta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peppz: Okej så de tror egentligen att fodret lever, det är ju rätt tufft, då kanske man får se nån form av "jaktbeteende" trots att man bara matar med räkor. Det kommer bli kalas det här känns det som, dom verkar t.o.m. fränare än jag trodde de var. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm bara tänkte på det,men har inte någon skrivit här på tråden att man inte skall mata med sötvattensfisk? inte för mycket iallafall har för mig det...

Korrekt, tetror är inte optimal föda men om draken är för liten för att kunna suga i sig mollys (som är bra mat) så funkar tetror som komplement till vanlig mat. Onödigt säger många, men jag tycker mig se en viss skillnad i aptit när jag matar med levande på reguljär basis, som komplement till vanliga maten dvs.

Men det är min egen personliga åsikt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj! Draken fixade visst sin egen frukost idag. Lurig rackare. Den låg blickstilla på sida, nästan lite upp och ned, med magen tryckt mot ett stenrös medan de andra fiskarna glufsade i sig artemia som galna. Sedan började den röra på sig och jag tänkte "Ja va bra, nu känner den också lukten från artemian och vill smaka". Men nej då, helt plötsligt sköt den iväg som en pil och slukade en frökenfisk istället. :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj! Draken fixade visst sin egen frukost idag. Lurig rackare. Den låg blickstilla på sida, nästan lite upp och ned, med magen tryckt mot ett stenrös medan de andra fiskarna glufsade i sig artemia som galna. Sedan började den röra på sig och jag tänkte "Ja va bra, nu känner den också lukten från artemian och vill smaka". Men nej då, helt plötsligt sköt den iväg som en pil och slukade en frökenfisk istället. :o

Så kan de gå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej FEKE !

Även jag har blivit inspirerad av ROLLE,och har startat upp ett 240 liters Juvel akvarie till salt.

Jag har hört genom Rolle att du bor i Svartöstan och jag i Lulsundet.Vägen till ett saltvattens akvarie verkar att vara lång och mödosam men det är intresant hela vägen tycker jag.Hörde att en Drake stungit dig är det bra nu??

Jag skulle gärna träffa dig för vist har jag problem med att få det att funka.Jag heter Sten Losenborg du kan se mitt tel Nr i katalogen om du vill ringa mig.

Tills vi hörs eller möts, ha det bra.

STENLO

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej FEKE !

Även jag har blivit inspirerad av ROLLE,och har startat upp ett 240 liters Juvel akvarie till salt.

Jag har hört genom Rolle att du bor i Svartöstan och jag i Lulsundet.Vägen till ett saltvattens akvarie verkar att vara lång och mödosam men det är intresant hela vägen tycker jag.Hörde att en Drake stungit dig är det bra nu??

Jag skulle gärna träffa dig för vist har jag problem med att få det att funka.Jag heter Sten Losenborg du kan se mitt tel Nr i katalogen om du vill ringa mig.

Tills vi hörs eller möts, ha det bra.

STENLO

Jasså ännu en Luleåbo har hittat hit? Hej hej :) Men du, du tänker nog på en annan person, som även jag fick höras talas om nu då jag köpte draken. Han hade visst haft giftormar och hade då turen att ha grejer hemma mot gift så det hade gått bra vad jag förstod. Ändå lite otäckt förstås. :P
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några ormar har jag inte men stuckit mig på en drake nyligen har jag gjort :)

Något motgift hade jag inte heller, men antihistamin, kortison och varmt vatten :)

Oj vad virrigt det blev nu hehe :D Tredjehandsinformation med allt vad det innebär. :P Men det var dig han snackade om eller? Gick det bra i så fall? Eller ska jag införskaffa skyddshandskar om jag ska pilla i karet? ;)

Hur är det med giftmängden i förhållande till fiskens storlek förresten, är en liten drakfisk mindre giftig än en stor? eller är det tvärtom?

1 bild : mätt drake, syns kanske inte så jättebra här men han har en rejäl kula på magen nu :)

Andra_arter:Andra_arter:drake5.jpg

Och en liten fundering. Vad använder egentligen drakfisken alla dessa fenstrålar till? Naturen brukar ju inte hitta på skumma saker bara för skoj skull så vad är fenornas syfte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det var mig han syftade på men de gick då bra för mig.

Ren klantighet, nyfiken drake som jag inte uppmärksammade när jag rengjorde rutan i tanken.

Jag kännde inte när han stack mig men jag räknade ut de ganska omgående eftersom det började svida i fingret och när man tittade noga så såg de ut som om man tryckt in två nålar i fingret.

Snabbt som ögat så humpar jag i mig antihistamin och kortison och börjar spola handen och armen under varmt vatten. Det gjorde lite ont men smärtan försvann när man spolade varmt vatten på området där de gjorde ont. En del av handen svällde upp och var så i nån vecka.

Fick hjärtklappning natten efter och kände mig groggy i några dagar :)

Men jag tror dock inte jag fick mig nån stor "dos" med gift, eller så kanske jag var tillräckligt snabb med förebyggande åtgärder kanske.

Ang. fenorna så har ja för mig att dom använder dem för att distrahera bytet och för att kunna typ förflytta sig väldigt snabbt en kort bit, tex när dom jagar. Men nån kanske kan rätta mig om ja är helt ute å cycklar hoppas jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del av handen svällde upp och var så i nån vecka.

Fick hjärtklappning natten efter och kände mig groggy i några dagar :)

Men jag tror dock inte jag fick mig nån stor "dos" med gift

Oj! Låter ju inge kul alls det där, och du kanske ändå klarade dig lindrigt undan alltså. Och jag som kan få rejäla utslag bara av små myggor. *orolig* :smiley5:
Ang. fenorna så har ja för mig att dom använder dem för att distrahera bytet och för att kunna typ förflytta sig väldigt snabbt en kort bit, tex när dom jagar.
Mjo det där låter logiskt nu då du säger det. Fenorna har små ögon också och kan med lite fantasi se ut som små smala fiskar. Sedan har jag sett min fladdra lite förföriskt nästan med taggarna på ryggen, det kanske också är något som har med jakten att göra?

Spännande fiskar hur som helst! :)

Från det ena till det andra, jag har fått min att käka artemia nu, så förhoppningsvis ska foderbiten inte vara ett problem nu även om småfiskarna försvinner.

Och här är några nya bilder. Draken börjar bli en riktig fotomodell nu, står snällt och poserar för kameran och visar hur vacker han är :nöjd:

Andra_arter:Andra_arter:drake8.jpg

Andra_arter:Andra_arter:drake7.jpg

Andra_arter:Andra_arter:drakfisk9.jpg

Andra_arter:Andra_arter:drakfisk10.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder. Vad kör du för inställningar på kameran? Stativ antar jag?
Tackar! Det är olika från bild till bild, oftast ISO200 och ca 1/40 i slutartid, men just drakfisken är så pass ljus och karet är så bra belyst att jag för det mesta kan låta kameran sköta inställningsarbetet nu. Stativ använder jag inte men kan jag gå tillräckligt nära en fisk utan att den blir rädd så brukar jag ta stöd med ett finger mot akvarieglaset. Sedan tar jag bara MASSVIS av foton. Alltid är det nåt som blir bra. :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel tråd kanske men vad är det egentligen som har gjort att saltvattenshobbyn anses vara så svår?

Det jag själv känner är att det är dyrt. Oväntat dyrt. Men svårt? Nu har jag iofs bara hunnit med uppstarten så det kanske är lite farligt att göra några djärva uttalanden, men hitills tycker jag det är mer pyssel med sötvatten än salt då karet nu väl är igång. Är det då man börjar med koraller som det blir riktigt svårt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel tråd kanske men vad är det egentligen som har gjort att saltvattenshobbyn anses vara så svår?

Det jag själv känner är att det är dyrt. Oväntat dyrt. Men svårt? Nu har jag iofs bara hunnit med uppstarten så det kanske är lite farligt att göra några djärva uttalanden, men hitills tycker jag det är mer pyssel med sötvatten än salt då karet nu väl är igång. Är det då man börjar med koraller som det blir riktigt svårt?

Håller med dig om att hobbyn är dyr, onödigt dyr. Så blir det när marknaden svämmar över av pumpar, skummare och andra tillbehör.

Angående svårt så är det inte så svårt bara man följer beprövade metoder och håller sig till grundläggande akvaristik, här har fd sötvattensakvarister ett bra försprång jämfört med den som går på salthobbyn direkt.

Men börjar karet jäklas på något sätt då kan det vara ganska svårt att få det på spår igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig om att hobbyn är dyr, onödigt dyr. Så blir det när marknaden svämmar över av pumpar, skummare och andra tillbehör.
Jo man vill väl uppgradera hela tiden kan jag tänka mig. Men i mitt fall så är det inte tekniken utan levande stenen som har gjort att totalkostnaden har dragit iväg. Nästan en tredjedel av den totala kostnaden ligger i levande stenen. :smiley18:
Angående svårt så är det inte så svårt bara man följer beprövade metoder och håller sig till grundläggande akvaristik, här har fd sötvattensakvarister ett bra försprång jämfört med den som går på salthobbyn direkt.
Jo det stämmer nog bra. Men det tråkiga är att även rätt erfarna sötvattensakvarister verkar strunta i saltvatten till stor del pga att det sägs vara så svårt. Då är nog svårighetsvarningarna lite felriktade. Och det skadar nog hobbyn en del eftersom majoriteten av de som börjar med saltvatten trots allt verkar komma från sötvattenshobbyn, och om inte ens de erfarna törs prova, vem ska då tordas prova?

Nåja, det här var en avstickare, bäst att sluta innan jag får äta upp allt jag har skrivit här med en kommande jättekrasch :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla saltisar i Luleå.

Det är roligt att följa det ni skriver,Har en lång erfarenhet av sött men i prinsip ingen om salt,är det inte en bra idè att vi som bor här uppe i Luleå försöker att träffas och utbyta erfarenheter ? Jag har under mer än 30 år haft igång sötvatten med många akvarier igång, men Rolle ville att jag skulle pröva salt så jag sålde 2 st 100 l samt 4 60 l och behöll ett 240 l Juvel som jag nu försöker att göra om till salt.Få höra vad ni tycker!.

Stenlo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte en bra idè att vi som bor här uppe i Luleå försöker att träffas och utbyta erfarenheter ?
Ptja, varför inte? Det kan ju vara kul att surra saltvatten även utanför nätet, och utan att det kostar som ju ofta är resultatet om man surrar för mycket på akvariecenter hehe :D
Hur ser ni ut om jag får fråga, jag kanske rent utav har sett er hos rolle nångång?
Knepig fråga, ganska lång och smal, mörkt hår, en liten soul patch, och nu på vintern så brukar jag ha svart skinnjacka, och fyrkantiga ögon efter att ha spelat för mycket TV-spel. Nåt sånt typ. ;P

Bara för att den är så tuff, här är några nya bilder på min lilla drake

Andra_arter:Andra_arter:drakfisk11_gap.jpg

Andra_arter:Andra_arter:drakfisk12.jpg

Andra_arter:Andra_arter:drakfisk13.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...