Gå till innehåll

Ljus till sötvatten?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Kraftigt vita lysrör, dagljus rör och T5 rör med högt kelvin och Ra värde, minskar det algväxt även i sötvatten? Vad från ett saltvattens kar kan man med god effekt applicera på ett sötvattenskar? Actnic rör? smiley1.gif

Jag vet att det är vidt skillda saker men eftersom många organismer är så ljuskrävande i saltkar kanske det finns god effekter som man även kan utnyttja till sötvattens akvarium?

Alla tankar och idéer uppskattas.

Vh Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högre kelvintal minskar algtillväxt även i sötvatten.

En MH gör underverk för växterna, enligt Christer på A-Lagret så växer hans jättevalesineria med ca 50 cm (om jag minns rätt) i veckan under MH.

Så de vanliga belysningarna med 1-2 lysrör i sötvatten är bara det absolut nödvändigaste för att det ska fungera egentligen. Även sötvattensväxter lever under solen i naturen, dock så brukar skillnaden bestå i att sötvatten oftare är gult, grönt eller brunt beroende på område, detta gör att kelvinvärde och ljusstyrka inte är lika avgörande som i saltkar.

Jag skulle rekommendera en 70-150W (beroende på akvariestorlek kanske 2 st) MH med ett kelvintal runt 6500, över detta så blir det onaturligt blått för ett sötvattenskar.

Ett actinicrör kan kanske vara snyggt som kvälls/morgonbelysning, lite starkt för att ha som månbelysning dock, kan inte se vad det skulle ge för fördelar mer än estetiskt, men det kan vara värt att prova kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, kanske funkar med högre kelvin i sötvatten, har aldrig själv testat.

6500 var den rekommendationen jag fått när jag pratat MH till sötvatten, men erfarenhet säger mer än hörsägen, så tropfrog har nog rätt, sen är det säkert personligt vad man tycker oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag gick över till salt hade jag ett 720L och eftersom jag samlade på mig delar till saltet ganska länge så provade jag att köra min 250w MH med 10000K lampa på mitt sötvattenskar och det gjorde underverk för växterna som låg i närheten av lampan! Så visst kan man använda MH till sötvatten.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...