Gå till innehåll

Sump säkerhet


Pear

Rekommenderade inlägg

Skall snart koppla in en sump till huvudkaret. Hur koppla vattenrören för att vara på den dubbelsäkra sidan, så det inte blir överaskningar och översvämmning vid fel.

Kommer att använda Tunze Overflowbox. sump som är 45x45x45 cm.

Hur styrs flödet till och från sumpen, är det kranar som gäller. Hur många liter i timmen på returpump?

Huvudkaret är Juwel 240L

Behöver lite hjälp då jag aldrig kört med sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en likadan overflowbox, den klarar runt 900 liter per timme.

Jag har en Ehem 1250 (har jag för mig att den heter). Jag har ett T-kors på returen med en kran så att jag kan justera vattenmängden som pumpas upp vid behov. Skickar man upp för lite vatten så fastnar luftbubblor i röret. Jag har strypt min returpump lite.

För att få det säkert så ser du till att den totala vattenvolymen som kan pumpas upp från sumpen får plats i huvudkaret. Detta kan göras på två sätt:

1. Lite lägre vattennivå i huvudkaret för att lämna volym för eventuellt returvatten.

2. Limma ett mindre fack i sumpen som du har returpumpen i, detta gör att vattenvolymen som kan pumpas upp är liten och då krävs inte så mycket tom volym.

Om du kör med automatisk vattenpåfyllning så kör denna på timer så att den bara är tillslagen den tid det tar att fylla på dagens avdunstade vattenmängd.

Du kan även köra en nivågivare i huvudkaret för att hindra, vattenpåfyllning vid eventullt fel.

Glöm inte heller att borra lite hål i utflödet på returen så att eventuell hävert bryts vid strömavbrott.

Jag har haft lite strul med min box, så håll ett öga på den i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...