Gå till innehåll

Mina erfarenheter av Vodka


Wiking

Rekommenderade inlägg

Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack.

I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton.

Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka nitrat värdet så bestämde jag mig för att börja dosera vodka i november.

Jag doserar vodka varje dag, började 0,5 ml och ökade sakta med ca 4 dagars mellanrum till jag kom upp i 4 ml per dag. Karet är på 275 liter men den verkliga vattenvolymen är ca 235 liter.

Detta är vad jag noterat under vodka doseringen;

- Efter några veckor så börjar värderna gå ner

- Värderna har planat ut och verkar ha stabiliserat sig

- Grå ganska seg hinna lägger sig på rutorna som jag tar bort varje dag

- Skummaren producerar massor av vitt segt skum samt mycket brunt vatten

- Kh som ända sedan start legat på 8-9 har sakta ökat för att nå toppen 12,8 för några veckor

sedan

- Då jag inte längre byter vatten varje vecka utan bara varannan så har Kh sakta börjat gå ner de senaste veckorna

- Mina 'rostalger' som tidigare dagligen fanns på rutorna är helt bort, samma rostalger som färgar korallgruset på botten finns kvar men växer inte alls i samma omfattning längre.

- I framkanten på glaset någon cm ner under gruset har det på några ställen börjat komma röda alger på några koncentrerade ställen, dessa försvinner dagligen när jag stör dem med en pinne och rotar runt. Jag utgår från att det är cyano.

- Vid några tillfällen tycker jag mig se att några fiskar kan andas ovanligt snabbt, detta 1-2 timmar efter att MH lampan startat, detta tolkar jag som att viss syrebrist kan uppstå. Detta skedde när effekten av vodkan var som bäst, dvs värderna var på väg ner.

Jag funderar på om jag skall börja dra ner på den dagliga vodka mängden eller ligga kvar med doseringen. Ni som använt vodka tidigare får gärna komma med synpunkter och råd! Igentligen har jag redan bestämt mig för att gå ner till 2 ml per dag och följa utvecklingen under januari.

Graferna nedan visar utvecklingen av fosfat och nitrat från start.

post-2676-14468914869916_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...