Gå till innehåll

Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Härligt att kunna konstatera att våra byråkrater och politiker ger valuta för våra skattepengar! Det är sånt här som verkligen motiverar en att betala skatt. Genomtänkt i varenda detalj. Och, som alltid, går dessa lagar som en målsökande missil ner till roten av problemet. Dessutom, här måste man än en gång beundra hur genomtänkt även denna lag är, har man gjort det så trovärdigt och lättförståeligt för oss stackars sinnesslöa medborgare och skattebetalare. Man fascineras speciellt över hur de räknat ut att denna lag ska övervakas.

Självklart kunde inte detta få fortgå! Självklart är det ett nationellt (ja, kanske även internationellt) problem att Kalle i Svedala och Johanna i Burträsk (för att nu nämna några) säljer sina guppyavkommor på den lokala akvarieföreningens månadsmöten. Månad efter månad kammar de hem uppåt 10 spänn varje gång, år ut och år in. Det var tvunget att något måste göras! De har ju för tusan inget tillstånd! Tillstånd är bra, det måste man ha! Har man tillstånd så är man bra, så enkelt är det! Att ha ett tillstånd är viktigt. Och när då staten förbarmat sig över Kalle och Johanna så är det inte mer än rätt att de betalar moms på alla dessa inkomster de nu fått tillstånd att håva in.

För de karaktärssvaga individer som nu tänker tanken att försöka göra det omöjliga - att helt sonika blunda för det rätta och strunta i att nådigt ansöka om tillstånd - vill jag bara säga: Passa dig! Vi kommer alla akvarister stödja denna lag och anmäla alla kriminella guppyodlare som saknar tillstånd! Eller hur? Visst kommer vi på det här forumet att göra det?

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ren nyfikenhet,gäller detta även koraller lr? De är ju också djur...

Och räknas byten på samma sätt som försäljning,dvs korall mot korall eller korall mot pengar?

Självklart Kajj kommer vi följa den till punkt och pricka...jag älskar att följa lagar,hela vägen runt dem...smiley2.gif

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kajj vässade pennan. Med all rätt. De månatliga guppimötena kommer att ske i lönndom. Man får hoppas på att de mest framgångsrika guppiamatörerna är på semester en månad och en månad går åt att tillfriskna efter kräftskiva. Då kommer ju detta problem inte att uppstå. För egen personlig del så kommer detta problem med tillstånd aldrig att uppkomma. Tycker mig märka att flödet av kosing är riktat åt ett helt annat håll än till mig. Betydligt större och oftare är ruljansen från mig. Man får dock passa sig. Har nu två kar. 8 kar till och jag ligger i tvist med myndigheten. Hoppas jag får råd till 8 kar till.!!!

Myndighetens vilja att värna om de små kräken är berömvärt. Men man skjuter ju som vanligt något över målet. 10 hedervärda affärer med guppis kanske i teorin skulle kunna uppvisa den totala summan 100:-. Tillstånd krävs. Var skall gränsen dras?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... Jag ligger risigt till, i min dotters akvarie (hon är 2 år) så förekommer lek av drottningasborer (sötvatten) så man får inte hoppas på yngel, det kanske blir fler blanketten att fylla i när det är dags för deklarationen nästa år....Avytring av akvariefisk blankett nr 99959823 t ex smiley2.gif.

Ja, man vet inte var det slutar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att fylla i, nu ligger protestlistan ute:

Viktigt!

<UL>

Skicka endast in en protest per person.

En e-postadress kan bara användas en gång.

Ange ditt fullständiga namn och inget alias e.t.c.

Sprid budskapet om denna aktion!

protest_start.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på hur dom ska kontrollera att lagen efterlevs ...kanske dom skulle kunna inrätta "akvarie pejlingen"... "du vill väl inte ha en turbo snigel i ögat"... Man slutar ju aldrig att förundras.Frågan är väl bara vad nästa idiot grej blir?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan alla!!

På Fredag går tidsfristen ut för denna protest lista!!

Det är ej så många som skrivit under som vi hoppats på.

(Zoopet.com, Ciklid.se, Akvarieguiden.nu, Saltvattensguiden.se)

Kolla igen om ni kan skriva under,

Men dock ej om ni redan gjort detta. Det går bara att skriva under med ett utav sitt namn och email adress!!

Skicka detta vidare till andra ni känner så att vi blir fler på listan.

Citat Kjell Fohrman Ordf. Ciklid.se/NCS"

Om det blir för få som skriver under så kan ju uppropet t.o.m. få ett negativt utslag genom att jordbruksverket anser att det var ju inte mycket till protest och då ta mindre hänsyn till NCS och SARFs remisssvar än vad de hade gjort än om det varit en massiv uppslutning på uppropet."

Just nu är vi bara 575st som "skrivit" under. Konstigt tycker jag att mina gäster+medlemmar inte tar sig denna lilla tid att skriva in detta...

Vi hörs å skynda att föra detta vidare.

/Admin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl bara odla "foderfisk" i framtiden då.

Själv har jag fiskat kräftor med malawi, hadde ett gäng viltfångade som dog på grund av kopparutfällning i vattnet. Så det var bete för runt 3000kr för att få runt50 kräftor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...