Gå till innehåll

tjabba e nog tebax i spåret igen :D


diskustok

Rekommenderade inlägg

Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt.

nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt :P

vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha

skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen.

hjälp e mkt välkommande :D

mvh lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkomen tillbaka.

utan sump

Varför?

Jag har ett kar på 340l och har följande teknik.

Skummare: Deltec mc500

Retur från sump: Eheim 1262 (3400lh)

Circulation i karet: Tunze 6060 (6000lh) koralia 4 (tror den var på 4000lh) powerhead pump (2000lh)

Belysning: 8*39w T5 ( det blir varmt med t5 också)

Jag har en sump på 100l och skulle inte vilja vara utan den, i sumpen har jag också aktivt kol och fosfatremover.

kalkreaktor kan jag inte uttala mig om än , jag sparar själv till en egen;) även en osmolator ska införskaffas.

ja där fick du lite info om ett akvarium i samma storlek.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför ningen sump jo för finns inget plast till det kanske får göra en minie sump men kan knappt ha nånting i den så tänkte mer ha en pump som trycker igenom hela och sen kopplingar med pvc rör och tekninken inkopplad osv därav behov och veta lite mer av teknik som räcker med inkoppling med pvc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

iaf kan berätta vad jag har tänk mig inom teknik men vad för grejor inte bestämt allså märket :P

skall ha skummare, 4*T5, kalkreaktor, kanske kalkmixer, ozon, UVc och 2-4 små cirkulation här och där.

akvariet är en 320 liter med välvd formad framruta väldigt snyggt finns paket med det få vara bänk akvarium 2*t5 belysning bänken e inte tillräklingt stor för stora sump men går och ha men en liten en eller 2 st små på vars en sida.

enda jag skulle vilja ha hjälp med e bra grejor inom tekniken till karet som e inom rimlig pris och passa till den storleken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...