Gå till innehåll

Vad är definitionen för nano?


Halogen

Rekommenderade inlägg

När man säger nano, så tänker jag framförallt på AN 27/37 liters och kanske det nya clownhotellet 58liter,tror jag....men när man börjar komma över 100liter. Kan man kalla det för nano då?

Inte för att det spelar så stor roll, men det kan vara kul att veta. Har själv blivit med 27 liters "nano".

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaa... 27L nano (eller är det Pico?), du kommer börja se på de små detaljerna mer å mer. Man kommer liksom närmare LS:ens privatliv =-)

Personligen drar jag gränsen för nano vid ca40-100L. Sedan beror det självklart på simvolymen. När man pratar om akvarium pratar man ju bara om akvariumet, dvs ett 50L kan bli Pico beroende på om det har en inbyggd sump eller ej. 50L med inbyggd sump på 20 ger en "simvolym" på 30L dvs ett pico. Min uppfattning mitt tycker, nu kommer det säkert hagla in olika aspekter, tyckanden och rättningar ha ha ha.....

Jag tycker ett av grundproblemen är att vi räknar in sumpen till akvariumet ibland, om det är rätt eller fel vet jag inte. Ska man räkna sumpen som akvarium eller ej?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.nano-reef.com har en ordlista där de definierar nano och pico så här:

Nano Reef

A small reef aquarium, generally 20 gallons or less. Also known as nanoreef or nano-reef.

Pico Reef

A small reef aquarium, generally 5 gallons or less. Also known as picoreef or pico-reef.

En US gallon är 3,785 liter så det skulle bli ca 75 respektive 19 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...