Gå till innehåll

Korallvakt efterlyses


havre

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Sjukdomarna och problemen på forumet verkar avlösa varandra numera och även jag är nu drabbad.

Jag har en peacock mantis som nu tyvärr verkar ha drabbats av den allt för vanliga "shell disease". För att försöka framtvinga en skalömsning och ge den lugn och ro skulle jag behöva mörklagga karet. Problemet är att det finns koraller i karet och jag har inte plats för dem alla i mitt andra kar. Jag undrar därför om det finns någon samarit som kan tänka sig att inneha dessa koraller tills dess att antingen mantisen ömsat eller gått ur tiden. Korallerna i fråga är fraggar, alltså inga monster (läs Acurio-storlek).

Edit; vore bra om jag angav art jag bor och säker korallvakt...

Söker korallvakt helst i norrort till Stockohlm då jag själv bor i sollentuna. Är dock beredd att åka "relativt" långt beroende på om jag hittar någon i närområdet eller ej.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja skulle låta allt vara. ja tror att om mantisen skulle dö, så är det nog billigare än att skaffa nya fraggar senare, ( dom brukar va rätt känsliga ) eftersom ja tror att det kommer gå åt fler fraggar än de kostar att skaffa ny mantis.. om inte annat kan du få nya mantisar av mig gratis,, om du lyckas fånga dom kan du få allihop.. har minst 4 st.. tror att de är 3 basher å en spearer iaf..

okej 3 kvar. fick ur en igår kom ja på nu.. ligger i sopptunnan där han hör hemma :)

// P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att det är denna mantis jag vill behålla för tillskillnad från koraller så har han en personlighet och har blivit en familjemedlem. Är beredd att offra alla koraller, bara mantisen överlever. Men om jag kan rädda några fraggar är det väl dumt att inte försöka göra det?

Jag hoppas bara den mantisen fick ett snabbt slut och inte låg och led i sopptunnan.

För de som undrar så drabbar sjukdomen ENDAST mantisar och kan inte skada något annat i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken har slagit mig, men ömsningen är en väldigt känslig process och helst skall han gå kvar i den omgivning han är van vid. Dessutom har han sina grottor som han inrett och trivs i. Att flytta på han skulle innebära för mycket stress och förskjuta en eventuell ömsning.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...