Tias Postat 26 januari 2008 Dela Postat 26 januari 2008 Kikar runt lite här på guiden och läst lite i böcker.Man kan ofta läsa om hög eller låg belstning i ett kar!!Men finns det någon "regel" för hur man räknar ut hur mycket fisk man kan ha?t.ex är 15 fiskar i ett 200l kar mycket, normalt eller lite? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 26 januari 2008 Dela Postat 26 januari 2008 det beror ju på vad det är för sorts fiskar 15 chromis är väll ganska låg belastning men 15 kirurger är ju väldigt hör belastning Men typ 10 fiskar i ett 200är nog normal belastning å då brukar jag räkna en eller två lite större fiskar typ kirurger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 26 januari 2008 Dela Postat 26 januari 2008 Det beror helt på hur stor fisk det handlar om vissa arter skitar ju ner nåt enormt... Nån generell(vettig) liter per cm fisk regel som fungerar finns inte(gäller även för sötvatten).//NiXoNEdit,Seg man e på att skriva... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Skinner Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 En säker regel är i alla fall att ju fler fiskar, desto mer arbete för dig.Nöjer du dig med exempelvis två clowner och satsar hårt på lägre djur, typ sjöborrar, sjöstjärnor, eremiter, räkor, krabbor och fotosyntetiska koraller så kommer du att belasta karet betydligt mindre./ Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tias Postat 1 februari 2008 Författare Dela Postat 1 februari 2008 Misstänkte att det skulle vara typ dessa svar jag skulle få...Men om jag nu ska räkna upp vad jag har och se era reaktioner på det.Efter sissta besöket hos handlaren idag har jag följande.5st damseller (chromis nånting små blågröna)1st Moon Wrasse1st palletkirurg2st zebra gobies1st algätare (stragiatella?)2st Clowner6-7 sniglar en sjöborre. och div mjukisar och polyper.Karet är på 220l (kub 60x60x60)Deltec MCE 300 skummare 40W UVCligger jag på gränsen eller har jag lite lagom enligt er eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 2 februari 2008 Dela Postat 2 februari 2008 Jag skulle skippa palettefirren, såvida den inte är väldigt liten och du tänkt uppgradera snart. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tias Postat 2 februari 2008 Författare Dela Postat 2 februari 2008 den är väldigt väldigt liten och den finns redan i karet..... (kunde inte låta bli dom är så fina... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Skinner Postat 4 februari 2008 Dela Postat 4 februari 2008 De kan ju bevisligen överleva i väldigt trånga utrymmen (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20967), men jag har själv valt att avstå från en palettkirurg i min kub, med exakt samma mått.../ Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.