Gå till innehåll

KZ Pohl´s Coral Vitalizer fosfatreducerare?


Magnus

Rekommenderade inlägg

Efter erfarenheter från 3 st olika system med samma resultat blir man funderad...

Fosfatet har gott ner till omätbar nivå varje gång jag använt produkten i alla 3 systemen.

Både Thomas Pohl (Korallenzucht) och Ted (importören) garanterar att produkten inte innehåller kolkälla/bakterimat.

Produkten luktar misstänkt kolkälla...

Vad har ni andra för erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att PCV ökar tillväxten och när korallerna växer så konsumerar de näring/fosfat?

Själv så skulle jag vara glad om jag kunde komma ner till noll mätt med min Hanna, jag är där ibland, men bara korta stunder det händer alltid något som gör att den går upp några steg.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör för tillfället Coral Vitalizer i kombination med Sponge Power, Zeofood, Coral snow och Zeobac. Inga (andra) kolkällor eller liknande.

Då jag började dosera så låg jag på nitrat mellan 1-2 och 0 i fosfat enligt Salifert.

Efter en veckas dosering har min nitrat sjunkit till omätbar med Salifert. Nedgången i nitrat har skett samtidigt som jag ökat belastningen i systemet med 5 små fiskar under denna vecka.

Kanske är det Coral Snow som har dragit ner nitraten och inte CV?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att PCV ökar tillväxten och när korallerna växer så konsumerar de näring/fosfat?

Själv så skulle jag vara glad om jag kunde komma ner till noll mätt med min Hanna, jag är där ibland, men bara korta stunder det händer alltid något som gör att den går upp några steg.

/Janne

Ett av systemen är ett fisksystem så det kan inte vara hela förklaringen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör för tillfället Coral Vitalizer i kombination med Sponge Power, Zeofood, Coral snow och Zeobac. Inga (andra) kolkällor eller liknande.

Då jag började dosera så låg jag på nitrat mellan 1-2 och 0 i fosfat enligt Salifert.

Efter en veckas dosering har min nitrat sjunkit till omätbar med Salifert. Nedgången i nitrat har skett samtidigt som jag ökat belastningen i systemet med 5 små fiskar under denna vecka.

Kanske är det Coral Snow som har dragit ner nitraten och inte CV?

Nitraten har inte sjunkit i samma omfattning i mina system... men för mig verkar detta ändå vara misstänkt effekt av CV... inte CS, det har inte påverkat mina system i någon riktning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör för tillfället Coral Vitalizer i kombination med Sponge Power, Zeofood, Coral snow och Zeobac. Inga (andra) kolkällor eller liknande.

Då jag började dosera så låg jag på nitrat mellan 1-2 och 0 i fosfat enligt Salifert.

Efter en veckas dosering har min nitrat sjunkit till omätbar med Salifert. Nedgången i nitrat har skett samtidigt som jag ökat belastningen i systemet med 5 små fiskar under denna vecka.

Kanske är det Coral Snow som har dragit ner nitraten och inte CV?

Men Coral Snow innehåller väl bara kalcium och magnesium i rätt storlek som korallen triggar på och att den används som en bärare av andra tillsatser som man vill korallen skall få i sig effektivare.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Magnus lite mysko är det att Nitraten sjunker, men effekten har jag inte så mycket emot.

Janne, det står ju att CS ska vara någon form av problem lösare på flaskan! Kanske Nitrat räknas som problem! Men jag förutsätter att CS i första hand skall vara en del i utfordringen av SPS som du skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten har inte sjunkit i samma omfattning i mina system... men för mig verkar detta ändå vara misstänkt effekt av CV... inte CS, det har inte påverkat mina system i någon riktning.

Om det är kolkälla och bakterieexport så är det väl samma proportioner mellan fosfat/nitrat på bakterieexporten så som fiskmaten, om du nu inte har hittat ett extremt fosfatfattigt foder.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är kolkälla och bakterieexport så är det väl samma proportioner mellan fosfat/nitrat på bakterieexporten så som fiskmaten, om du nu inte har hittat ett extremt fosfatfattigt foder.

/Janne

Nja, ett system utan zeolitfilter som man använder kolkälla i kan bete sig på lite olika sätt. Ibland sjunker fosfat först och ibland nitrat. På sikt brukar visserligen balansen infinna sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...