Gå till innehåll

Bygga akvarium bla av Playwood...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan hittade en intressant länk där en kille bygg sin 1700Gallon Haj akvarium

http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =243111

http://www.dudeiknow.com/aquarium/

Så varför köpa ett glasakvarium!???

Ändrad av wrang den 2003Oktober07 kl 21:20

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar bökigt att bygga så man får det tätt (hade lite planer själv för några år sen), det är också problem med att få tag på "rätt" typ av epoxy färg som inte förgiftar hela burken.

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde ett250 liters playwood akvarium, det var inga problem att få det tätt. Men att hitta en färg som inte reagerar med vattnet.

Jag frågade färgaffären och hade en bok med en beskrivning hur man byggde akvariet och vilka färger man kan använda. Men jag tror att det blev galet med färgen i allafall, eftersom fiskarna dog av efter några månader. Jag gjorde flera försök med samma resultat.

Det är tio år sen jag byggde akvariet så jag kommer inte ihåg vilken färg jag använde.

Om jag minns rätt så kan man använda Marin playwood och slipper då lacka akvariet eftersom denna playwood skall tåla vatten. Jag använde inte marin playwood till mitt bygge eftersom vanlig playwood var billigare.

Jag skall nu bygga ut huset och skall bygga in ett saltvattensakvaium, men hade tänkt köpa att 720 liters glasakvarium. Kanske det är värt att ta upp iden om ett akvarium i marinplaywood. Då kan jag bygga ett akvarium efter egna mått, kanske tre meter långt varav en en meter är refugium. Kan borra hur jag vill utan att vara orolig för hållfastigheten osv.

__________________

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst om olika metoder att behandla playwood för akvarieändamål ett sätt var att plasta burkens insida med polyesterplast armerad med glasfiber och måla den med gelcoat (hård högblank båtfärg) men jag vet inte om det är en tillförlitlig metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde man inte klä insidan med pvcskivor som finns att kopa på OBS stormarknad, eller glas (borde gå med tunnare glasrutor eftersom playwood ramenhåller emot trycket),isället för att måla?

Tror ni det är möjligt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut! har läst om det oxå. En av fördelarna med att slippa glas är ju som du nämde tidigare att man kan borra varsomhelst utan några betänklighetar. Har ävän läst nånstans om att man kan silikona hela ytan invändigt med hjälp av en tandspakel, lär väl gå åt en del silikon bara smiley2.gif

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<LABEL id=HbSession SessionId="789206296">smiley4.gifHej alla glada!</LABEL>

<LABEL SessionId="789206296">Prova att gå in på epotex.se och läs om deras akvarielack, den används av bl.a. Skansen akvariet.</LABEL>

<LABEL SessionId="789206296">Lasse</LABEL>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har byggt med Plywood, hur tjocka skivor bör man ha? Har funderat på måttet längd=200 cm, djup=100cm, höjd= 70cm. Tycker ni att det är någon nackdel att använda vanlig plywood? Ska plasta det invändigt.

Mvh Danne

__________________

Är nybörjare, men tillsammans med alla andra så kan jag mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Nockner skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Läste lite när jag kom hem och jag kom ihåg fel, även marin playwood måste lackas för att "skydda mot vattnet"</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Njaa, det tror jag nog inte stämmer. Marinplywood är gjord för att användas under vatten, så den suger nog inte upp vattnet. Problemet ligger i att folk förväxlar marinplywood med formplywood. Marin P är väldigt mycket dyrare än glas och inte ekonomiskt försvarbart att använda. Dessutom så tror jag inte att marin P klarar av den belstningen det blir i ett akvarium. Form P å andra sidan är gjord för att ta ganska så höga tryck utan att vika. Men den måste man behandla.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tropfrog

Har läst en del artiklar (bla ciklidbadet)om tyskar som bygger sina större akvarium i Plywood. Jag uppfattade att de använde Marinplywood, men har tydligen missförstått det hela. Det är alltså formplywwood man ska använda, om man nu skall bygga ett akvarium i "trä"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Beldia skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Ni som har byggt med Plywood, hur tjocka skivor bör man ha? Har funderat på måttet längd=200 cm, djup=100cm, höjd= 70cm. Tycker ni att det är någon nackdel att använda vanlig plywood? Ska plasta det invändigt.

Mvh Danne</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Det går bra att använda vanlig plawood bara du plastar ordentligt, har själv haft ett 850 liters akvarium gjort av vanliga spånskivor som var ordentligt plastade.

Men om du råkar skada plasten så vattnet tränger igenom (det allra minsta) kommer du att få problem.

__________________

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle nog använda marin playwood och plasta även den tror inte riktigt att man kan lita på att den står imot vatten.

Men om plasten skulle läcka nånstans så är man väll lite säkrare än om man använder spånskivor.

Sen är det väll lätare att jobba med trä när man ska göra genomförningar osv.

Men kolla med försäkringsbolagen säger innan ni bygger nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag lärt mig såhar formplyfa en glatt yta för att tex cementen skall släppa lätt.

Skulle man då plasta denna, kommer verkligen plasten/glasfiber att fastna??

Har sätt ett akvarium med Spånskiva sjäv å detta såg bra ut dock var det helplastat/glasfibermatta på ytan.

Det är nog det lättaste att bygga ett akvarium i trä tror jag men i slutändan så är det nog billigare att köpa ett färdigt glasakvarie. Men skall man då ha speciall mått så kryper det snabbt iväg ändå.

Kul att bygga é det iallafall sitt egna akvarie.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har byggt ett akvarium med botten och en mittpelare avplywood. Jag använde 20 mm plywood som var limmad med vattenfast lim (det är all plywood av någorlunda bra kvalitet i dag). Jag "klädde in" allt med epoxy och glasfiberväv med s.k. lamineringsteknik (finns många artiklar om detta på nätet). Sist strök jag allt med Epotex speciallack för akvarium och allt verkar funka bra, jag har haft saltvatten i akvariet ca 4 månader och än har jag inte märkt några nackdelar utom kostnaden. När jag räknade ihop vad allt har kostat blev det flera gånger dyrare än glas.

Plywood kan man själv såga till om man vill ha någon speciell form på akvariet annars hade jag valt glas.

__________________

Det är aldrig för sent att ge upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...