Gå till innehåll

Nystart av 54 liters akvarium


magnus1982

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihop!

Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få ;)

har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej.

har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång ;) sen får man se var det slutar. har nu lite frågor.

vad kommer härnäst?

vilka tester ska göras?

finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola :)

när kan koraller läggas i?

när kan fiskar läggas i?

frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorna dyker upp i huvudet hela tiden och frågor ställs flera gånger men vill inte stressa iväg något och göra en massa onödiga fel. mer än vad man säkert kommer göra :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan allihop!

Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få ;)

har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej.

har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång ;) sen får man se var det slutar. har nu lite frågor.

vad kommer härnäst?

vilka tester ska göras?

finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola :)

när kan koraller läggas i?

när kan fiskar läggas i?

frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorna dyker upp i huvudet hela tiden och frågor ställs flera gånger men vill inte stressa iväg något och göra en massa onödiga fel. mer än vad man säkert kommer göra :(

gggggg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG.

vad kommer härnäst?

En uppstartsfas som varar kanske 3-6 veckor beroende på hur karet utvecklas.

vilka tester ska göras?

Under denna fas tycker jag att du skall testa nitrat 1 gång i veckan.

Nitrit var 3-4 dag.

Temp och salthalt naturligtvis.

Samt PH.

Om ett litet tag behöver du även ha koll på Mg, Ca och KH.

finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola :)

Du kan ha hur mycket ls du vill och du skall alltid ha den i.

när kan koraller läggas i?

när kan fiskar läggas i?

Enklare koraller kan läggas i när du haft din nitrit topp, som brukar uppstå efter 2-4 veckor.

Med enklare menar jag skivanemoner osv. Snäckor kan du stoppa i redan efter någon vecka.

Med fisk borde du vänta 4-6 veckor, under förutsättning att alla vattenvärden är ok.

Många frågor, har du läst på i någon bok samt kikat runt bland trådarna här på SG?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå har läst saltvattensguiden för nybörjare :) samt kollat en hel del trådar men jag frågar gärna en gång extra typ :) man lär sig mycket genom att läsa här. man märker attt man är nybörjare om man säger så. men jag hoppas allt ska gå bra för det här med saltvatten är mega fint, har sett en del kar och det är imponerande.

skulle ni rekommendera mjuk koraller istället för stenkoraller för en nybörjare och vilka fiskar är att föredra i ett sådant litet kar och i mån av skötsel tycker ni? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukisar känns mer tacksamma för en nybörjare, sen när de kommer till fisk så skulle några gobyn säkert funka eventuelt nån damsel. Mitt råd är att du väntar tills de kommer in en fisk du verkligen vill ha istället för att köpa nåt. Du har inte så mycket utrymme så avänd de väl.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...