Gå till innehåll

Första saltvattenskaret - Deltec Trendline finish 325l


patrik.tengdelius

Rekommenderade inlägg

Hej!

Efter drygt tio år inom sötvatten har jag nu tänkt att starta upp ett saltvattensakvarium.

Tidigare sötvattensakvarier har varit fyllda med allt från malawi till diskus.

Jag är helt färsk på saltvatten, så i början blir det nog så lätta koraller och fiskar som möjligt, för att allteftersom man lär sig mer uppgradera successivt.

Jag började titta på färdiga lösningar (just för att jag är nybörjare inom saltet) och tittade då mest åt ett Red Sea Max.

Efter lite funderingar kring detta akvarium kom jag på att det nog var lite för litet.

Alla mina sötvattenskar (bortsett från yngelkar osv) har varit på minst 300 liter, vilket jag tycker är en ganska behaglig storlek att hålla på med.

Då började jakten efter ett färdigt paket på drygt 300 liter, och valet föll till slut på ett Deltec Trendline finish med vit pianolack, 325 liter plus sump.

Akvariet är 130x50x50cm, med en förhållandevis rätt liten sump (läs: låg sump).

Tekniken består i grundutförande av:

- Akvarium med ytavrinning ner till sumpen (ett fack i ena hörnet som ser ut som Juwel-filterprincipen). I detta fack kommer även returledningen från sumpen upp till ett utblås i akvariet.

- Nitratfilter (Deltec) i sumpen.

- Cirkulationspump som driver hela cirkulationen till och från sumpen (märke och hastighet okänd, återkommer med det vid senare tillfälle).

- Ett stort cirkulerande filter i en egen behållare i sumpen.

- Inbyggt i bänken finns en "styrcentral" för originalbelysningen som består av fyra stycken t8-rör.

Den tekniken jag har kompletterat med är:

- En "Glo"-armaturbox för två stycken t5-rör 39w/st.

- Två stycken Arcadia Marine White t5-rör med tillhörande reflektorer.

- Två stycken cirkulationspumpar, Maxi Jet MP1200 (1100L/h).

Jag har aldrig tidigare trott att skillnaden mellan t5 och t8 var så stor, men herregud säger jag :)

T8-rören ser verkligen knallgula ut i jämförelse (både t5 och t8 är arcadia marine white).

Den skummare som ska sitta nere vid sumpen original finns inte med, så nu står jag inför dilemmat att hitta en lämplig skummare som passar.

Det är lite speciellt just med denna sump, då den är så låg (förhållandevis låg vattennivå i sumpen) begränsas valet av skummare lite.

Alla bra förslag mottages tacksamt på detta!

För tillfället lutar det åt en av Deltecs "turbo"-varianter, och ställa den på sidan av sumpen inne i skåpet och mata skummaren med en pump som suger vatten från sumpen.

Jag får återkomma mer till detta när jag bestämt mig för vad som passar.

Är det någon som har en bra idé för att lösa detta - let me know! :)

Jag hade tänkt att limma in en Back-to-nature slimline bakgrund i burken, och måste även på något vis komma på ett bra sätt att lägga t5-belysningen stadigt ovanpå burken.

Det som sedan återstår är att inhandla lite korallgrus/sand (vill gärna ha rätt finkornigt material) och lite levande sten, och sedan fylla upp burken med osmos-vatten.

Jag kommer få en liten knodd i början på maj, så jag hoppas på att hinna starta upp burken innan detta och låta den gå och stabilisera sig över sommaren.

Då borde det bli lagom att introducera lite levande framåt slutet på sommaren/början på hösten.

Jag får återkomma med lite bilder på "my precious" lite senare.

Alla förslag/tips mottages mer än gärna, jag som är grön behöver all hjälp jag kan få :)

Jag skulle väldigt gärna få höra lite förslag på lämpliga fiskar och koraller som är lämpliga att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

vad hade du tänkt ha i ditt kar? tänkte på cirkulation kanske kan vara lite väl lite, men det beror ju helt och hållt vad du skall ha i karet, vad jag tyder på ditt ljus så blir det väl en del stenkoraller? och i såfall blir pumparna lite klena tror jag tyvärr.

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas!

Som jag skrev i mitt första inlägg - jag är inte riktigt hundra på hur många liter per timme "originalpumpen" ger.

Den suger in vatten från ytavrinningen och trycker det genom alla filter osv, för att sen trycka upp vattnet igen, så jag tror att den bör ge ganska mycket.

Jag ska titta ikväll när jag kommer hem hur mycket pumpen ger, så vi får klarhet i saken :)

I värsta fall får jag lämna tillbaks mina MaxiJet-pumpar och byta dem till en större modell (de har en modell som ger 2000L har jag för mig).

Belysningen har jag tänkt byta upp vad det lider.

När jag ser i min burk vilken läskig skillnad det är mellan t5 och t8 så blir man bra sugen på att uppgradera hela kittet.

Deltec har tydligen som tillbehör till denna burk ett par armaturfästen som passar till t5.

Lysrören "hänger" liksom i ett par skenor längs gavlarna, det är dessa fästen man kan byta ut, så vi får se vad jag gör.

Jag har tänkt mig att börja lätt.

Dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller som klarar sig utan MH-belysning (då jag saknar detta just nu) osv.

Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du har en sund inställning. Om du vill börja med lätta koraller, vissa mjukisar och skivanemoner, kolonianemoner räcker ljuset som det är, du kan vänta med att uppgradera tills den dagen du vill ha någon stenkorall. En pump till utöver returpumpen kan behövas så kolla in Tunze nanostream som borde passa som handen i hansken till ditt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Låter som ett skoj projekt!

Ang skummare, hur låg vattenivå kommer det att bli i sumpen? Turbo skummare behöver iaf en 15-25 cm om jag inte missminner mig. Sen måste du även ha en bit kvar till glaskanten utifall ett strömavbrott skulle inträffa så det inte svämmar över tack vare häverten.

Jag tycker även helt klart att du ska uppgradera ljuset till T5!

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen - Jag är en sån som inte har bråttom, hellre får det ta ett halvår men bli bra, än att stressa sig till ett trist slutresultat.

Jag ska kolla hur mycket returpumpen ger, så får vi se om vi kan komma fram till om jag behöver mer, då är det ju som sagt var bara att byta ut en eller båda av de MaxiJet-pumpar jag redan köpt.

Det jag gillar med MaxiJet är deras storlek, bra tryck per timme i en väldigt liten pump.

Hej Alex!

Jag hoppas verkligen att projektet blir kul, det ska det nog kunna bli :)

Vattennivån i sumpen kommer nog vara ungefär 10-15cm, så det är väldigt lågt.

Problemet är att jag inte riktigt vet vilken skummare som ska sitta i burken original...

Min tanke med turbo-skummaren är att ställa den vid sidan om sumpen, och dra en slang från skummarens insug ner till en pump som jag lägger i sumpen.

Denna pumps uppgift blir alltså att mata skummaren med vatten, det borde kunna fungera tycker jag...Eller?

Ljuset kommer jag absolut att uppgradera - iallafall på sikt.

Jag började med att koppla in styrboxen som hanterar t8-rören, och tyckte att det lyste helt otroligt mycket rent vitt ljus.

När sedan t5-rören kopplades in ändrades min inställning direkt, det ska bli enbart t5 på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen - Jag är en sån som inte har bråttom, hellre får det ta ett halvår men bli bra, än att stressa sig till ett trist slutresultat.

Jag ska kolla hur mycket returpumpen ger, så får vi se om vi kan komma fram till om jag behöver mer, då är det ju som sagt var bara att byta ut en eller båda av de MaxiJet-pumpar jag redan köpt.

Det jag gillar med MaxiJet är deras storlek, bra tryck per timme i en väldigt liten pump.

Hej Alex!

Jag hoppas verkligen att projektet blir kul, det ska det nog kunna bli :)

Vattennivån i sumpen kommer nog vara ungefär 10-15cm, så det är väldigt lågt.

Problemet är att jag inte riktigt vet vilken skummare som ska sitta i burken original...

Min tanke med turbo-skummaren är att ställa den vid sidan om sumpen, och dra en slang från skummarens insug ner till en pump som jag lägger i sumpen.

Denna pumps uppgift blir alltså att mata skummaren med vatten, det borde kunna fungera tycker jag...Eller?

Ljuset kommer jag absolut att uppgradera - iallafall på sikt.

Jag började med att koppla in styrboxen som hanterar t8-rören, och tyckte att det lyste helt otroligt mycket rent vitt ljus.

När sedan t5-rören kopplades in ändrades min inställning direkt, det ska bli enbart t5 på sikt.

Maxijet är enliten och bra pump men Tunze nanostream är också liten och den största versionen ger 4500L med en bred mjuk ståle som är bra sen finns även en som är reglerbar med en singlecontrol så du får en mer varierad cirkulation som koraller uppskattar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomen till SG och en underbar hobby:W:Jag har samma storlek på karet och jag använvänder en Deltec mc 500 skummare, den funkar jättebra och tar liten plats i sumpen och 15 cm räcker i vattenhöjd.

Jag skulle också rekomen.dera dig att köpa någon/några streampumpar istället för dem vanliga ,för att få till den breda mjuka stråle som korallerna uppskattar, själv har jag en tunze pump som drar runt 6000 l/h, en koralia streampump på 4000 l/h ,+ lite till.

det ska bli enbart t5 på sikt
:smiley20: själv kör jag med 8* 39w T-5 och det räcker nog till dem flesta koraller
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Nu har jag kikat på pumpen som sitter i sumpen från fabrik, den ger 35L/min = 2100L/h.

Det ger mig alltså en total cirkulation på 4300L/h, räcker inte det?

Jag vet med mig att jag har läst att cirkulationen i ett saltkar ska vara på ungefär 5-10ggr akvariets storlek per timme, nu har jag ca 13ggr/h...

Vad tror ni?

Mattias - jag har tittat på Deltec TS1250, och det är som du säger förmodligen den som sitter original i sumpen.

Totto - Jag provade att ställa in en Deltec MC500 i sumpen, och det var verkligen på håret, jag tror faktiskt att nivån är precis på hårstråt för låg.

Jag har även lite nya bilder på karet på datorn, men de är för tillfället lite för stora för att forumet ska vilja ta emot dem, får försöka mig på att förminska dem ikväll.

Om jag lyckas så kommer det upp ett gäng bilder på karet och tekniken ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen - Okej, då är jag med, om den tappar så mycket så bör jag ju öka på kapaciteten lite mer i karet med de andra pumparna.

Det är som sagt inga bekymmer, allt är fortfarande packeterat och fint, så jag kan ju bara byta upp mig lite.

Detta kommer ta en stund att starta upp, allt drar iväg ekonomiskt så man blir mörkrädd, så det får bli små små steg till det perfekta resultatet.

Jag har för mig att jag har sett någon funktion här i forumet för att minska med bilderna till lagom storlek, någon som vet hur detta fungerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totto - okej, jag ligger i lä där ;)

Jag får nog ta och byta mina två MaxiJet till något kraftigare, tur att man inte har bråttom iaf.

Nu har jag tagit och fixat lite bilder, enjoy!

(Här ser man skillnaden mellan t5 och t8 tydligt - det blå röret längst upp är ett t8 som sitter längst fram i burken, de två vita rören längst bak är t5).

post-3739-14468915143331_thumb.jpg

post-3739-14468915143561_thumb.jpg

post-3739-14468915143701_thumb.jpg

post-3739-1446891514388_thumb.jpg

post-3739-14468915144102_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla fina kommentarer!

Jag måste säga att jag är som ett barn på julafton så fort jag ser burken ståendes i vardagsrummet, den är underbar :)

Patrik - I ytavrinningsfacket ligger det blå filtermatta i lite blandade grovlekar.

I mitten av ytavrinningskammaren sitter röret som för vattnet ner till sumpen, och detta rör är helt öppet i överkant, så vattnet som går ner till sumpen kommer alltså inte att beröras/påverkas av filtermaterialet där i.

Kammaren lär ju vara full med vatten hela tiden, men det enda vatten som kommer att snurra runt ibland filtermattorna är det vatten som "inte får plats" att rinna direkt ner i röret.

Ps, om någon undrar vad det är för fläckar på bänken som syns på ett par ställen på bilderna så är det bara lite skit som ska putsas bort.

Jag har en till liten lösning jag grubblar lite på.

Som man ser på bild nummer fyra (den som visar lysrören) så hänger t5-rören i princip fritt och gungar i luften, vilket inte känns bra.

Jag har ett mittstag i burken som de vilar på med sin vänstersida, men det skulle behövas ett till stöd av något slag längst till höger i akvariet så rören får stadigt stöd där också.

Jag funderar ju på att limma in en slimline-bakgrund runt hela bakgrunden (och funderar även på att sätta för utrymmet under ytavrinngskammarna så man slipper se allt glas och filtermaterial där).

En idé jag fick var att man kan kapa till en bit av denna slimline som är drygt en tum bred och lika lång som akvariumet är djupt invändigt, och limma fast den med "den snygga sidan nedåt" längst till höger i burken.

Där på skulle jag sedan kunna ställa ett par stöd för t5-rören.

Det skulle kunna bli snyggt, att det kanske kan se ut som att det är en klippavsats som hänger ner i akvariet uppifrån...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas - tack :)

Det är väl både plus och minus med det hela tror jag...

Akvariets kostnad har inneburit att ekonomin nu får krypa på knäna ett tag, och det kommer nog ta ett tag innan jag har möjlighet att starta upp.

Jag behöver ju köpa en skummare och massa sten och sand osv, men man får hålla sig till tåls ett tag, jag har ju möjlighet att flukta på burken så länge iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...