Gå till innehåll

Seriatopora hystrix


Rekommenderade inlägg

Fick tag i en fragg idag som var väldigt blek och medtagen i hopp om att den kanske skulle klara sig hemma hos mig. Där finns tendeser till polyper på fraggen men är väldigt blek. Den har legat under en fungia eller liknande och inte fått mycket ljus. Ni med erfarenhet, är detta mission impossible?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte "mission impossible" tror jag. Jag fick några fjuttiga rackare som växt upp till riktigt trevliga koraller.

Den "klädde" sig även med nya polyper där den tidigare varit stendöd.

Så jag tror du har ganska goda odds faktiskt !

Dom växer dessutom på ganska fort. Det är ca 2 månader emellan bilderna nedan.

LDSC04122.JPG

DSC04577.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den växer ju riktigt fort. Kollade på den och försökte sätta den i ett hål IGEN när lyset kom på idag och den har lite mer färg och lite större polyper än när den låg i deras kar. Vad kan man limma fast den med och hur gör man? Läste någon gång om Super Attack lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lägger den på ett ljust ställe så växer den fast av sig själv eller så låter du den ligga ett tag och låter den växa till lite sen så sätter du den där du vill ha den. Grejen är att foten på den växer inte utan den klättrar vidare med sina taggar ocg växer samt sprider sig på det sättet.

Jag har en som nu är stor som knytnäve som för 8 månader sen bara var en tagg med typ 4 polyper på.

Den ska ha mycket ljus samt hyfsat mycket cirkulation så att det inte fastnar massa skit i taggarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men kan den ligga ner på en sten tills vidare då? Tänker mest på polyperna på undersidan. De som förhoppningsvis kommer fram mer och inte dör. Kan ju försöka kila fast den i ett hål med en lite bit av ls, så den inte välter av flödet som den gärna vill göra nu. Just nu ligger den rakt under 2x150 W MH och indirket i flåset av 2-15000l pump från ena sidan och 2400l på andra sidan. Montiporafraggen som är på samma sten gillar läget så försäker ha hysterixen där med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju försöka kila fast den i ett hål med en lite bit av ls, så den inte välter av flödet som den gärna vill göra nu.QUOTE]

Gör så eller så sätter du fast direkt där du vill ha den!

Hur stor är den?

Den kanske är så pass stor att den går att sätta fast med deltec lim, då kan du ju forma det som en liten fot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är bara 2-3 cm. Jag kommer att limma fast den så fort jag har köpt lim och ser att den återhämtar sig. Vill inte limma fast något som inte överlever.

Hur växer Hysterixen? Vävnadsmässigt menar jag, om den nu har någon form av vävnad. Min börjar få lite mer färg nu, men är fortfarande inte Rosa som den tydligen ska vara! Men det kanske kommer. Tack för alla svaren på alla mina frågor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...