Gå till innehåll

Microbubblor? / Extra pump?


Nlu-

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är ny här och ytterligare en nybörjare som skaffat en clownhotell.

Har haft igång det i lite mer än 3 veckor.

Mitt stora problem är alla dessa microbubblor, hur blir jag av med dem?

Och så har jag tänkt att köpa en extra pump, men vilken ska jag köpa?

//Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du ha en till pump i spumen eller i karet?

ska du ha i karet så duger nog korallia nanostream:D

ta bort skummaren,kör med täta vattenbyten istl ;)

Mvh FRedde

Går det bra med koralia 1, 1500 l/h? Eller är det overkill? ;P

Ta bort skummaren? Hur täta vattenbyten pratar vi då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skumma eller ej råder delade meningar om: vissa anser att det är guds gåva till människor då den tar ut avfall ur vattnet, andra tycker att det är satans påfynd då den påstås ta ut nyttigheter. Jag tillhör de förstnämnda.

Sedan är det frågan om vad det är för skummare och hur man handskas med den. En skummare som knappt skummar ut något är inget att ha utifrån näringsperspektiv, men att ta ut även en sådan kass skummare är nog ändå inte att rekommendera. En skummare genomluftar vattnet ganska bra och håller pH:t stabilt. En för låg pH kan leda till att bl.a. att fosfaten löses upp från inredningen och bidrar till massa pestalger och man kommer att behöva parera med kalkwassertillsatser.

Stora och täta vattenbyten kan fungera, men då får man verkligen byta mycket och ofta. Jobbigt och kommer nog inte ske regelmässigt, framförallt pga människans inneboende lathet.

Mitt förslag alltså: lek med skummaren lite, kolla om det finns möjlighet att modda den, justera den osv. Kanske sätta någon filtermatta efter utloppet el. dyl. Våga experimentera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...