Gå till innehåll

Bygga akvarium


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag tänkte ge mig på att bygga ett akvarium, eller rättare sagt bara en glaslåda(inget vatten i).

Glaslådan ska ha 5 sidor, alltså öppen upptill och sedan ska den hängas i taket (alltså med den öppna sidan mot taket).

Vilket glas bör jag använda och vad för silikon använder man för att fästa ihop alltihopa.

"Lådan" ska byggas med två lager glas, alltså med en luftspalt emellan och inte fyllas med något utan endast klara av sin egen egentyngd.

I överkant hade jag tänkt mig en trälist eller något liknande som glaset är fäst i (hänger i) som i sin tur skuvas mot taket.

Eftersom detta är hyfsat närbesläktat med akvariumbygge så kanske ni har några tips om vad för glas man köper (akvariumglas är kanske onödigt tjockt, eller finns det olika tjocklekar?), vilket silikon, tips och tricks etc.

Kanske finns någon bra webbsida som guidar en igenom akvariumbyggandet? :)

__________________

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarie sillicon sätter man ihop det hela med.

Nja jag vet ej tjockleken vad skall du ha i denna låda??

Kommer den att väga mycket etc

Kanske lättare att köpa en plastback som du kan hänga upp eller var tanken att man skulle kunna se in i tak "akvariet"

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, kanske lika bra jag förklarar vad jag ska ha hela grejen till :) även om det inte har ett smack med smö söta fiskar att göra.

Det handlar om en så kallad "hushbox" till en projektor. Jag har ett hemmabiorum med en CRT projektor (stor bjässe på 70 kg) och den låter ganska mycket.

Tanken var att bygga, mycket likt ett akvarium runt om projektorn för att ta ned ljudnivån inne i rummet, och sedan ha ventilationsrör för att ta in/ut luft från "akvariumet" till ett annat rum (via innertaket).

Anledningen att jag vill ha glas till skillnad från de flesta som bygger av annat material är att en genomskinlig låda upplevs som mindre utstickande. Sedan kan det nog se riktigt fräckt ut med lite neonbelysning eller något liknande som glöder lite innanför, för "show off effekt" när man inte ser film.

Men nog om det.. Vi låtsas att det är ett akvarium.

Det jag är mest bekymrad över är alltså att silikonet ska hålla så att man inte får ett regn av glas över sig, då den primära sittplatsen faktiskt är mitt under projektorn (err akvariumet) :)

Den största påfrestningen är kanske infästningen mot taket, då jag inte har några tvivel om att silikonet håller ihop glasen på ett tillfredställande sätt (håller silikon för en massa kilon vattentryck så torde det väl hålla för ett litet varmluftstryck)

Tjockleken på glaset borde väl inte spela någon större roll, silikonet fäster väl på alla typer av glas?

Edit: Måtten på "lådan" blir ca 80 lång x 60 bred x 40 hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller om du bygger en låda utav plexiglasistället. Lättare att borra i om du skall sätta upp den i taket och att den en väger så mycket!

+ att sätter man en lysdiod tex blå inborrad på kortsidan av skivan så får du en sådan där Showoff effekt som du skriver. Hela plexiglasskivan blir en ända slaggs fiberljus ledare/fiberoptik

Plexiglas limmar du med Araldit för att få en helt limfrisedd fog.

Jag köpte min Plexiglas utav den lokala glasmästaren och limmet utav en Skylltfabrik vi har här i stan.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Patrik50: Lådan har inte helt rektangulär, utan det blir lite vinklar här och där för att grovt följa formen på projektorn.

Glas har bättre ljudisoleringsförmåga än plexiglas (vad jag vet), men det skulle nog fungera bra med plexiglas också. Wrang, din idé om lysdiod gillar jag starkt. Betydligt snyggare (och diskretare) än ljusslang.

Minns du på rak arm vad plexiglas kostar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...